سیلر | آشنایی با اصطلاحات صنعت سنگ

سیلر (SEALER) ماده ای است که بر روی سطح سنگ یا هر نوع مصالح ساختمانی دیگر همچون چوب قرار داده می شود تا از نفوذ مواد مایع به داخل آن جلوگیری کند. در حقیقت می توان گفت سیلر نوعی پوشش است که پیش یا بعد از اعمال و اجرای لایه و پوشش آخر بر روی سطح اعمال شده تا مانع از نفوذ پوشش ها یا نفوذ آب و دیگر مایعات به سطح مصالح ساختمانی چون سنگ شود.

سیلر | اصطلاحات صنعت سنگ

سیلر به طور معمول برای کف پوش هایی که خلل و فرج بسیار دارند یا به اصطلاح متخلخل هستند مورد استفاده قرار می گیرد زیرا مصالحی چون سنگ طبیعی که متخلخل هستند بیشتر از مصالح غیر متخلخل در معرض لکه، رطوبت و قارچ و کپک هستند که همین امر در کم شدن عمر مفید آن نقش بسیار دارد.

برخی سیلرها کاربردی چند منظوره دارند و می توان از آن ها برای انواع مختلفی از سطوح استفاده کرد، برخی نیز کارایی ویژه ای داشته و برای منظور خاصی تولید شده اند.

سه نوع اصلی دارند: پلی اورتان، آب، حلال

  • با استفاده از سیلر پلی اورتان می توان دائمی ترین و همچنین قوی ترین پوشش را ایجاد نمود ولی این نوع سیلر تقریبا سمی بوده و بوی ویژه آن تا مدتی در فضا باقی خواهد ماند.
  • سیلر آب نسبت به پلی اورتان ها کمتر سمی بوده و با محیط زیست سازگار می باشد. همچنین تاثیر این نوع زیاد نمی باشد و از عمر کوتاهی برخوردار است.
  • سیلر حلال سیلری قوی است که می توانند بسیار سمی باشد. از این نوع برای مکان هایی که سیستم تهویه خوبی دارند مناسب است.

گفته می شود برخی از مواد و مصالح تنها یک بار نیاز است که فرآیند سیلر کردن بر روی آن ها انجام گیرد برخی دیگر همواره نیاز به این کار دارند.

نکته ی بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که برای تمیز کردن سطح سیلر شده بهتر است که از شوینده های حدودا خنثی استفاده شود زیرا شوینده های اسیدی سبب فرسایش سیلر روی سطح می شود.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

مجموعه سنگ ارباب در لینکداین

166 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.