مقایسه سرامیک و سنگ طبیعی – کدام یک بهتر است؟

کاشی سرامیک
ساخت و ساز یا ایجاد تغییرات و بازسازی مجدد بنا می تواند بسیار جالب و جذاب و در عین حال کمی پیچیده باشد زیرا در انتخاب مواد و مصالح ساختمانی باید دقت کافی و لازم را داشت تا علاوه بر زیبایی ظاهری ساختمان، بنا از دوام و ایمنی بالایی نیز برخوردار بوده و متناسب و سازگار با شرایط اقلیمی آن منطقه باشد. یکی از بخش های مهم ساختمان که باید در انتخاب مصالح آن دقت شود کفپوش است. اگر چه ظاهر کفپوش ساختمان در زیبا سازی فضا تاثیر شگرفی دارد اما نباید فراموش کرد که دوام، کارایی و ایمنی کف پوش همچون ظاهر آن اهمیت بسیار دارند. به همین دلیل سایت ارباب در این مطلب به بررسی و مقایسه دو کف پوش سرامیک و سنگ طبیعی پرداخته است تا شما بتوانید با خواندن این مطلب بهترین انتخاب را از بین این دو محصول داشته باشید.
سرامیک و سنگ طبیعی
سرامیک و سنگ طبیعی

سنگ طبیعی

سنگ لوح، سنگ مرمر، سنگ آهک، تراورتن و گرانیت از معروف ترین و محبوب ترین سنگ های طبیعی در جهان هستند که در صنعت ساختمان سازی به خصوص برای کف مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ لوح (Slate) نوعی سنگ طبیعی دگرگون شده است که به آسانی می توان به ورقه های نازک تقسیم نمود و پس از فرآوری به صورت کاشی استفاده کرد. سنگ های مرمر، آهک و همچنین تراورتن رسوبی بوده و سنگ طبیعی گرانیت که از نظر سختی و دوام شهرت دارد از دسته سنگ های آذرین می باشد. برای انتخاب از بین انواع سنگ طبیعی در ابتدا باید دانست که سنگ برای چه بخشی از ساختمان نیاز است (هر یک از سنگ های طبیعی دارای ویژگی های خاصی است که آن را برای کاربرد در برخی از بخش های ساختمان مناسب می کند) و هزینه و بودجه ای که قرار است صرف این کار شود چقدر است. در واقع باید توجه داشت که سنگ هایی چون گرانیت و لوح بهترین گزینه برای کف آشپزخانه، بخش های ورودی و بخش هایی از ساختمان که رفت و آمد در آن جا زیاد است، می باشند زیرا این سنگ ها به نسبت دیگر سنگ های طبیعی دوام و مقاومت بیشتری دارند. همچنین سنگ هایی چون مرمر، تراورتن و آهک که سختی کمتری دارند و متخلخل می باشند برای بخش هایی از ساختمان که کمتر پا می خورد (رفت و آمد کم باشد) نظیر حمام مناسب هستند.
  • مزایای استفاده از سنگ طبیعی

از آن جا که خاستگاه سنگ های طبیعی، طبیعت است این نوع مصالح ساختمانی در برابر آب و هوا و سایش مقاوم بوده و به دلیل طبیعی بودن با ارزش تر از کاشی های سرامیک می باشند. علاوه بر آن چه گفته شد استفاده از سنگ طبیعی سبب می شود ارزش کلی خانه در بازار مسکن بالا برود.
  • معایب و اشکالات استفاده از سنگ طبیعی

از اشکالات بارز این سنگ گرانتر بودن آن نسبت به کاشی های سرامیک است. همچنین اگر چه سنگ طبیعی در طرح و رنگ های متنوع یافت می شود اما این ویژگی سنگ طبیعی می تواند فضا و طراحی اتاق را شلوغ تر نشان دهد. مراقبت و نگهداری از سنگ های طبیعی سخت تر می باشد و نصب نادرست آن ها در مکانی نامناسب ممکن است زیبایی محیط را تحت الشعاع قرار می دهد. سنگ طبیعی را نمی توان با هر نوع پاک کننده تمیز نمود زیرا سنگ های طبیعی نسبت به مواد اسیدی حساس بوده و واکنش نشان می دهند.

کاشی سرامیک

کاشی های سرامیک به طور معمول ساخته شده از خاک رس هستند و در دو شکل لعاب دار و بدون لعاب یافت می شوند. کاشی های سرامیکی از لحاظ جنس تفاوت آشکاری با یکدیگر ندارند و اختلاف و تفاوت آن ها در به کار بردن خاک رس تمیزتر در فرآیند ساخت آن ها است، زیرا استفاده از خاک رس تمیز و تصفیه شده در ساخت کاشی های سرامیکی باعث تولید کاشی هایی مقاوم تر و سخت تر می شود. از لحاظ سختی کاشی های سرامیکی در پنج دسته قرار می گیرند:
  • کاشی های سرامیکی درجه یک (PEI 1) سطح بسیار صافی دارند و برای کفپوش نامناسب می باشند.
  • کاشی های سرامیکی درجه 2 (PEI 2) برای دیوارها مناسب بوده و همچنین برای مکان هایی نظیر حمام که رفت و آمد کم است قابل استفاده می باشد.
  • سرامیک هایی که درجه سختی بالاتری دارند (PEI 3) عمدتا برای هر نوع کاربردی از جمله کف مناسب است.
  • هر چه درجه سختی بالاتر رود سرامیک با دوام و مقاوم تر است، سرامیک های با درجه سختی 4 (PEI 4) در تمام بخش های ساختمان و در برخی از اماکن تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  • کاشی سرامیک با درجه سختی 5 (PEI 5) به منظور تحمل رفت و آمد بسیار طراحی و ساخته شده است و اصولا در مکان های تجاری و صنعتی کاربرد دارد.
کاشی سرامیک
کاشی سرامیک
  • مزایا استفاده از کاشی سرامیک

کاشی سرامیک ارزان تر از سنگ طبیعی می باشد و تمیز کردن آن ها به راحتی انجام می گیرد. همچنین کاشی های سرامیک را می توان در فرآیند تولید از لحاظ ظاهری یکسان کرد، در حقیقت دو سنگ طبیعی از یک نوع از نظر ظاهری به هیچ وجه طرح یکسانی ندارند اما کاشی های سرامیک به دلیل اینکه در کارخانه ها و توسط افراد و ماشین آلات ساخته و تولید می گردد به راحتی می توانند دارای یک طرح کاملا یکسان باشند. برای تمیز کردن کاشی سرامیک لعاب دار نیازی نیست نگران نوع مواد شوینده و پاک کننده بود زیرا با هر نوع موادی می توان سطح آن را پاک نمود.
  • معایب و مشکلات استفاده از کاشی سرامیک

کاشی سرامیک از مقاومت کمتری نسبت به سنگ طبیعی در برابر تغییرات آب و هوا برخوردار بوده و بهتر است که تنها در فضاهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این کاشی سرامیک در مقابل تغییرات دمایی نیز حساس می باشد و نباید در معرض دماهای بالا و پایین قرار بگیرد.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *