نحوه از بین بردن خراش های سطح سنگ مرمریت

از بین بردن خراش های سطح سنگ مرمریت
دلایل بی شماری برای استفاده از سنگ مرمریت در طراحی و ساخت و ساز بنا وجود دارد. در واقع زیبایی و ظاهر ویژه این سنگ طبیعی و مشخصات ساختاری خوب آن سبب گردیده است که به عنوان یکی از گزینه های مطرح برای کاربرد در ساختمان سازی و دکوراسیون ساختمان شناخته شود. با این حال این سنگ طبیعی به راحتی خراشیده خواهد شد. البته لازم نیست که نگران شوید زیرا راه حل های ساده و آسانی برای از بین بردن این خراش ها وجود دارد. در این مطلب نحوه از بین بردن خراش های سطح سنگ مرمریت به صورت گام به گام شرح داده می شود.
از بین بردن خراش های سطح سنگ مرمریت
از بین بردن خراش های سطح سنگ مرمریت
 

مرطوب کردن سطح مرمریت و سمباده زدن

  • برای این کار در ابتدا لازم است که سطح سنگ تمیز و خشک گردد. برای این کار یک پارچه نرم را به مخلوط آب و صابون آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرد سپس آن بخش از سنگ مرمریت را که خراش دارد با این پارچه پاک نمایید. هیچ گونه گرد و غبار یا کثیفی نباید بر روی آن بخش باقی بماند. پس از آن پارچه نرم دیگری را مرطوب نموده و بر روی سطح صابونی شده بکشید تا از مواد صابونی پاک شود، سپس با پارچه ای خشک سطح را کاملا خشک نمایید.
  • سطح سنگ مرمریت را با اسپری آب مرطوب کنید. این کار باعث می شود که هنگام سمباده کردن سطح، گرد و غبار ایجاد نشود.
  • حال نوبت به سمباده کردن سطح سنگ می رسد. برای این کار بسته به نوع خراش موجود می توان از سمباده زن برقی و یا کاغذ سمباده استفاده کرد. در حقیقت اگر که خراش موجود عمیق بوده باشد بهتر است از دستگاه سمباده زن استفاده کرد. (برای اطمینان از اینکه خراش موجود به چه نوع سمباده ای نیاز دارد و برای جلوگیری از خراب شدن سنگ مرمریت بهتر است نظر کارشناسان این حوزه را جویا شوید.)
  • پس از انتخاب نوع سمباده حال به آرامی سمباده را دورانی بر روی خراش موجود حرکت دهید در همین حین اسپری آب فراموش نشود تا گرد و غبار شما را اذیت نکند.
  • پس از سمباده کردن سطح مرمریت آن را با آب تمیز شسته و خشک کنید. زیرا اگر که باقی مانده هایی از سمباده بر روی سنگ باقی بماند باعث خراش دوباره می شود.

جلا و صاف کردن سطح سنگ مرمریت

سمباده کردن سطح مرمریت جلا و براقیت ابتدایی سنگ را از بین می برد و سطح سنگ کمی مات می شود. برای اینکه دوباره سطح سنگ صاف و صیقلی گردد بهتر است که سطح مرمریت پولیش کاری شود.
  • برای جلای بخش سمباده زده شده مرمریت هنگامی که سطح سنگ هنوز کمی مرطوب است آن را با لایه ی نازکی از پودر پولیش بپوشانید.
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که پودر پولیش نباید خشک گردد به همین دلیل اگر که مساحت بزرگی را قرار است پولیش کنید همه آن را آغشته به پودر نکنید. همچنین می بایست از پودر پولیش مخصوص برای سنگ مرمریت استفاده کرد.
  • حال شبیه به زمانی که سطح سمباده زده شد، به وسیله ابزار برقی مخصوص پولیش، سطح مرمریت را با حرکت دورانی جلا دهید. البته بدون دستگاه و با کمک پارچه نرم و دستی هم می توان این کار را انجام داد. این کار را تا زمانی که سطح صاف و براق شود ادامه دهید. اگر که مشاهده کردید پودر پولیش خشک شده است کمی با اسپری آب آن را مرطوب نمایید.
  • در نهایت با پارچه ای نرم و خشک سطح را کاملا پاک نمایید. ممکن است ظاهر سنگ را صاف و براق ببینید اما ذراتی بر روی آن باقی مانده باشند. پس کاملا سطح را بررسی کنید و با کمی آب بشورید و دوباره با پارچه ای خشک کنید.
حال شما یک سنگ مرمریت براق و صیقلی خواهید داشت که هیچ گونه خراشی بر روی آن وجود ندارد.

نکاتی برای نگه داری سنگ مرمریت و جلوگیری از خراش و آسیب دوباره

  • یکی از راهکارها برای جلوگیری از خراش دور نگه داشتن اشیاء تیز و برنده از سطح آن است، زیرا این اشیاء به راحتی خراش ایجاد می کنند.
  • اگر که به صورت تصادفی موادی بر روی سطح سنگ مرمریت ریخته شد، هر چه سریع تر برای پاک کردن آن اقدام نمایید زیرا به مرمر باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ در سنگ می شود.
  • برای تمیز کردن دوره ای سطح سنگ از آب و مواد شوینده مناسب استفاده کنید زیرا برخی از مواد شوینده شیمیایی به بافت سنگ آسیب می زنند.
  • اگر چه سرکه به عنوان یک تمیزکننده بسیار خوب شناخته می شود اما برای سنگ مرمریت مناسب نمی باشد و سبب آسیب به بافت و سطح سنگ می شود.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *