همه چیز درباره سنگ لوح یا اسلیت

سنگ لوح یا اسلیت

سنگ لوح یا اسلیت نوعی سنگ دگرگونی ریز دانه می باشد. چند میلیون سال از عمر این سنگ می گذرد و از دگرگونی سنگ های رسی که از ته نشین شدن ذرات رس به صورت لایه لایه در اعماق دریاها یا دریاچه ها و سفت شدن آن ها به وجود آمده اند، به دست می آید.

سنگ لوح ضد سایش می باشد و در برابر آتش و سرما مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل از این سنگ به طور عمده برای پوشش بخش پشت بام و همچنین کف استفاده می کنند. سنگ لوح متراکم بوده و از چگالی بالایی برخوردار می باشد

سنگ اسلیت یا لوح از معادن رو باز و همچنین زیر زمینی فراوانی که در سرتاسر جهان وجود دارند استخراج می گردد(در ابتدا سنگ لوح در قطعات خیلی بزرگ از معدن استخراج شده و سپس به قطعات کوچکتر شکسته می شوند). البته گفته می شود بزرگ ترین تولید کننده این سنگ کشور انگلستان می باشد زیرا در منطقه ولز انگلستان معادن بی شماری از این نوع سنگ یافت می شوند که سالانه چندین هزار تن سنگ لوح از آن ها استخراج و به کشورهای متقاضی صادر می گردد تا در کارخانه های سنگ فرآوری گشته و به صورت اسلب و تایل به فروش برسد.

اسلیت

اسلیت

سنگ لوح به صورت ساده یا رگه دار (رگه های سنگ به رنگ های مختلف می باشند) و معمولا در رنگ های خاکستری یافت می شود اما رنگ آن همانند دیگر سنگ های طبیعی به منطقه ای که از آن استخراج می شود و تغییرات جوی و میزان مواد معدنی تشکیل دهنده آن بستگی دارد و در رنگ های چون بنفش، سبز آبی، ارغوانی، قرمز و سبز نیز دیده می شود.

این سنگ در انواع مختلفی چون صیقلی، هوند و تامبل شده فرآوری و تولید می شود. این امر سبب می گردد که از سنگ لوح بتوان در بخش های مختلف استفاده نمود.

موارد استفاده و کاربرد سنگ اسلیت

سنگ لوح کاربرد بسیاری در صنعت ساخت و ساز دارد. این سنگ طبیعی علاوه بر اینکه به عنوان سنگ کف فضاهای درونی استفاده می شود در ساخت سنگ یادبود و تخته سیاه نیز کاربرد دارد. علاوه بر این ها برای پوشش پشت بام، سردر مجتمع ها و مراکز، سنگ فرش خیابان ها و پیاده رو ها و همچنین به عنوان سنگ راه پله نیز استفاده می گردد.

البته استفاده از آن در ساخت و ساز و طراحی بناهای مدرن چون رستوران ها کنتراست و تضاد زیبایی را به وجود خواهد آورد.

کاربرد سنگ اسلیت

کاربرد سنگ اسلیت

نحوه تمیز کردن سنگ لوح

سنگ طبیعی لوح را می بایست همانند دیگر سنگ های طبیعی با محلول و تمیز کننده های خنثی پاک نمود تا بافت سنگ آسیب نبیند. زیرا مواد پاک کننده اسیدی با سطح سنگ لوح واکنش داده و سبب خرابی آن می گردد.

سنگ لوح را بهتر است به صورت روزانه جارو نمود و از گرد و غبار و کثیفی های ریز پاک نمود زیرا اگر چه لوح دوام و پایداری بالایی در برابر تغییرات دمایی دارد اما به راحتی خش پذیر است. به همین دلیل توصیه می گردد اگر که از سنگ لوح برای کف ساختمان و یا کانتر آشپزخانه استفاده شده است از کشیدن اشیائی چون مبلمان بر روی آن ها برای جا به جایی و یا وسایل آشپزخانه تیز خودداری شود.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

258 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.