انواع فرآوری و پرداخت نهایی سنگ تراورتن

سنگ تراورتن آنتیک
سنگ طبیعی شگفت انگیز و زیبای تراورتن که رد پای آن را می توان در سازه های مشهور جهان همچون کولوسئوم ایتالیا، کلیسای قلب مقدس شهر پاریس و مرکز گتی شهر لس آنجلس مشاهده کرد قرن هاست که در طراحی و معماری مورد استفاده قرار می گیرد. جلوه زیبا و با شکوه، دوام بالا و تنوع زیاد در طرح و رنگ، سنگ تزئینی تراورتن یا همان خارا را به سنگ محبوب و پر طرفدار در صنعت ساخت و ساز بدل کرده است. امروزه عمدتا این سنگ پس از فرآوری در کارخانه های سنگ به عنوان سنگ کف و نما و در طراحی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع تمام سنگ های طبیعی پس از انتقال به کارخانه برش و به شیوه های و اشکال مختلفی فرآوری می گردند، سنگ تراورتن نیز مستثنی نبوده و به روش های مختلفی همچون چرمی، صیقلی، آنتیک فرآوری می گردد. در این مطلب بر آن شدیم تا شما را با انواع فرآوری و پرداخت نهایی سنگ تراورتن یا همان فیشینگ (inishingf) آشنا سازیم. (پرداخت تراورتن)
سنگ تراورتن
سنگ تراورتن
  • سنگ تراورتن با فرآوری صیقلی

برای صیقلی کردن سنگ تراورتن در ابتدا لازم است سنگ های برش داده شده در ابعاد مختلف، پیش ساب (کالیبر) شوند. پس از آن و به ترتیبی که پیش ساب خورده شدند، در دستگاه بتونه قرار می گیرند در این دستگاه و طی چهار مرحله سنگ بتونه می شود (بتونه به کار رفته از جنس سیمان و هم رنگ با سنگ می باشد). پس از بتونه کاری سنگ تراورتن لازم است چند روز مرتبا خیس بماند و دوباره خشک گردد، در واقع با این کار بتونه روی سطح به طور کامل سفت می شود. پس از اطمینان از سفت شدن بتونه و در آخرین مرحله ساب نهایی بر روی سنگ انجام می گیرد. در مرحله ساب نهایی، سنگ تراورتن از زیر چندین لقمه سنگ با درجات نرمی مختلف (از خشن تا نرم) عبور می کند. در واقع با این کار سطح سنگ تراورتن به بالاترین درجه از نرمی و درخشندگی خواهد رسید.
  • سنگ تراورتن آنتیک

برای فرآوری سنگ تراورتن آنتیک، بر روی سنگ هیچ گونه بتونه کاری و یا ساب انجام نمی گیرد و تنها کاری که بر روی تراورتن انجام می شود اسید (معمولا اسید سولفوریک با غلظت کم) ریختن بر روی سطح آن است. این کار باعث می شود تا رنگ سنگ ساب نخورده و صیقلی نشده به طور کامل مشخص گردد.
سنگ تراورتن آنتیک
سنگ تراورتن آنتیک
  • سنگ تراورتن بادبر

برای فرآوری سنگ تراورتن به صورت بادبر از قلم و چکش استفاده می کنند. در واقع با استفاده از این ابزار سطح سنگ شکسته شده تا علاوه بر ایجاد سطحی متفاوت، تراورتن طبیعی تر جلوه کند. همچنین سطح سنگ توسط لقمه های کمتری نسبت به روش صیقلی ساب می خورد و سطح این سنگ مات می باشد. عمدتا تراورتن بادبر در نمای ساختمان به شکل نوارهایی باریک به کار برده می شود.
  • تراورتن با پرداخت چرمی

فرآوری سنگ تراورتن به صورت چرمی یکی دیگر از شیوه های آنتیک کردن سنگ است. در پرداخت چرمی تراورتن سطح سنگ به جای اینکه زیر لقمه های معمولی ساب قرار گیرد، زیر لقمه های به خصوصی قرار خواهد گرفت که بخش های ضعیف تر تراورتن را تحت الشعاع قرار داده و سبب ایجاد پستی و بلندی های خوب و مطلوب بر روی سطح سنگ می شود. این کار باعث می شود بافت سطح سنگ بیشتر نمایان شود و نسبت به پرداخت صیقلی براقیت کمتری داشته باشد. در واقع سطح سنگ تراورتن مشابه به سطح چرم می شود.
تراورتن با پرداخت چرمی
تراورتن با پرداخت چرمی
  • سنگ تراورتن با فرآوری تیشه ای

در پرداخت و فرآوری سنگ به صورت تیشه ای، بر روی تراورتن با استفاده از تیشه ضربه وارد می شود تا کل سنگ و یا بخش های مشخصی از آن پر از خطوط باریک شود (امروزه از ماشین آلات مخصوص برای تیشه ای کردن سنگ استفاده می گردد).  

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *