تفاوت مرمر و مرمریت

سنگ های طبیعی مرمر و مرمریت دو نوع از سنگ های ساختمانی زیبا، خیره کننده و لوکس می باشند که در بازار سنگ و در انواع مختلفی یافت می شوند. هر دو این سنگ ها ویژگی ها و مشخصه های خاصی دارند و در صنعت ساختمان سازی، معماری و طراحی داخلی دارای کاربردهای ویژه و منحصر به فردی هستند. در این مطلب قصد داریم تفاوت مرمر و مرمریت را برای شما بیان کنیم.

برخی این دو سنگ را یکی دانسته اند و به اشتباه نام هر یک را به جای دیگری به کار می برند، در حالی که این کار کاملا اشتباه است و هر یک از دو سنگ مرمر و مرمریت به عنوان سنگی مجزا در بازار سنگ شناخته می شود. به همین دلیل مجموعه سنگ ارباب در این مطلب قصد دارد به طور مختصر به تفاوت این دو سنگ بپردازد.

تفاوت سنگ های مرمر (ONYX) و مرمریت (MARBLE)

سنگ زیبا و کلاسیک مرمریت نوعی سنگ دگرگونی به شمار می رود که از تکامل سنگ آهک حاصل می شود. این سنگ عمدتا به رنگ زمینه سفید خالص که رگه ها و خطوط خاکستری بر روی آن نقش بسته اند، شناخته می شود اما این نوع سنگ را می توان در رنگ های دیگری همچون قهوه ای، صورتی، سیاه و خاکستری پیدا کرد.

تفاوت مرمر و مرمریت

تفاوت مرمر و مرمریت

سنگ مرمریت به دلیل داشتن ظاهری زیبا به طور معمول در فضاهای شیک و لوکس ساختمان نظیر روشویی ها، شومینه و حمام ها مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این ظاهر خارق العاده و مقاومت بالای آن در برابر گرما و حرارت، آن را برای طراحی آشپزخانه و کاربرد به عنوان سنگ اپن، کانتر و کابینت مناسب کرده است.

انواع سنگ مرمریت در سه دسته ابری، کریستال و چینی قرار گرفته اند و از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردار می باشند. از ویژگی ها و خصوصیاتی که این نوع سنگ طبیعی پر طرفدار دارد می توان به نفوذ مایعات، وزن نسبتا سبک سنگ، مقاومت و استحکام آن اشاره کرد.

حال که مختصری با سنگ مرمریت آشنا شدید به معرفی سنگ مرمر و تفاوت آن با سنگ مرمریت خواهیم پرداخت.

سنگ مرمر یا اونیکس

سنگ مرمر که از قدیم الایام برای کارهای مختلفی همچون کنده کاری و یا ساخت جواهرات و ظروف گران قیمت استفاده می شد، همچون سنگ مرمریت ظاهر خیره کننده و زیبایی دارد اما بر خلاف سنگ مرمریت که زمینه ای به رنگ مشخص دارد و خطوطی بر روی آن نقش بسته اند این نوع سنگ از لایه ها و نوارهای موازی با رنگ و سایه های متفاوت و متضاد که به صورت طبیعی بر روی آن ایجاد گشته اند، تشکیل شده است.

سنگ مرمر نوعی سنگ آهک به شمار می رود که عمدتا در بخش های و سطح های پایین تر زمین نسبت به سنگ مرمریت و در چشمه های آب گرم ایجاد می گردد.

این نوع سنگ که در رنگ های مختلفی نظیر ارغوانی و زرد یافت می شود بر خلاف سنگ مرمریت تراکم و مقاومت کم تری دارد و احتمال خش خوردگی آن وجود دارد.

در حقیقت برش و فرآوری این نوع سنگ باید با دقت بیشتری انجام شود تا به بافت سنگ آسیبی وارد نگردد.

سنگ مرمر یا اونیکس

سنگ مرمر یا اونیکس

سنگ مرمر همانند مرمریت برای طراحی فضای داخلی ساختمان ها مناسب می باشد اما بر خلاف سنگ مرمریت که در آشپزخانه کاربرد دارد، استفاده از سنگ مرمر یا همان اونیکس برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه به عنوان سنگ کانتر و کابینت به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا به دلیل حساس بودن، خرد کردن مواد غذایی و یا قرار گرفتن ظروف سنگین بر روی آن سبب ایجاد خط و خش می گردد.

از ویژگی های خاص و منحصر به فرد سنگ مرمر می توان به نیمه شفاف بودن برخی از انواع آن اشاره کرد. این خاصیت سبب می شود که این سنگ نور را به زیبایی از خود عبور دهد در حالی که سنگ مرمریت متراکم تر بوده و این خاصیت را دارا نمی باشد.

نتیجه گیری تفاوت مرمر و مرمریت

هر دو سنگ مرمر و مرمریت در طراحی داخلی ساختمان به صورت ویژه استفاده می گردند اما هر یک از آن ها کاربرد منحصر به فرد و ویژگی های خاص خود را دارد که آن را از دیگری متمایز کرده است.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

116 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.