نحوه سیلر کردن کف مرمریت

مرمریت ها سنگ های طبیعی متخلخلی هستند که به راحتی رطوبت را جذب کرده و لکه دار می شوند. این لکه ها به مرور و در صورت پاک نشدن و همچنین مراقبت نکردن درست و اصولی، باعث آسیب رساندن به ظاهر و بافت سنگ می شوند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی و بالا بردن ماندگاری سنگ مرمریت، مراقبت منظم و محافظت از آن در برابر نفوذ رطوبت پس از نصب آن ضروری است. یکی از کارهایی که برای مراقبت از سنگ در برابر نفوذ رطوبت و مواد مایع انجام می گیرد سیلر کردن کف مرمریت یا همان مهر و موم کردن سنگ (پر نمودن خلل و فرج موجود در سطح سنگ) است سیلر سنگ کار راحت و آسانی است و زمان بر نمی باشد. و بهتر است افراد به صورت دوره ای برای بالا بردن دوام سنگ آن را انجام دهند.

در این مطلب به آموزش چگونگی سیلر کردن کف مرمریت خواهیم پرداخت.

سیلر کردن کف مرمریت

سیلر کردن کف مرمریت

وسایل و مواد مورد نیاز برای سیلر کردن سنگ

  • برس فومی
  • مواد پاک کننده خنثی برای سنگ مرمریت
  • سیلر مخصوص
  • پارچه تمیز

مراحل سیلر کردن سنگ مرمریت

  • در ابتدا نیاز است که سیلر قبلی کف مرمریت مورد بررسی قرار بگیرد. در حقیقت اول باید از ناکارآمد بودن سیلر قبلی اطمینان حاصل کرد تا سیلر جدید بر روی کف اعمال گردد. برای این کار یک قاشق چای خوری آب را بر روی سطح مرمریت قرار داده و به مدت بیست دقیقه بگذارید بر روی سطح بماند، بعد از بیست دقیقه با استفاده از دستمال کاغذی و به آرامی باقیمانده آب را پاک کنید (دستمال را بر روی آب قرار داده و پس از جذب آب از روی محل بردارید). حال سطح سنگ مرمریت را بررسی نمایید، اگر که آب توسط مرمریت جذب شده باشد لکه ای تیره بر جای خواهد ماند و سطح نیازمند سیلر کردن دوباره است و اگر که لکه ای وجود نداشته باشد به این معنا است که سیلر قبلی کارآیی خود را از دست نداده و لازم نیست دوباره سطح کف مرمریت سیلر شود.
  • پس از آن و قبل از انجام عملیات سیلر سنگ، باید سطح کف مرمریت پاک و تمیز گردد. برای این کار شما باید مواد پاک کننده خنثی را به کار ببرید به این دلیل که پاک کننده های حاوی مواد اسیدی لکه هایی بر روی سنگ ایجاد خواهند کرد.

بعد از تمیز کردن کف باید تا خشک شدن کامل آن صبر نمود.

  • در این مرحله لازم است که سیلر خریداری شده قبل از اعمال بر روی کف، آزمایش شود تا از مناسب بودن آن و تغییر رنگ ندادن سنگ مرمریت اطمینان حاصل شود. زیرا برخی از سیلرها هنگام اعمال بر روی سنگ، رنگ سنگ را بسیار تغییر می دهد در حالی که سیلر مناسب پس از اعمال و خشک شدن تنها کمی سنگ را براق خواهد کرد.

برای این کار کمی سیلر را بر قسمت کوچکی از کف بمالید و تا خشک شدن آن منتظر بمانید (بخشی از سنگ که در مقابل دیدگان نباشد و کمتر یه چشم بیاید برای این کار انتخاب شود)، اگر که تغییر رنگ چشمگیری احساس کردید از اعمال آن سیلر بر سنگ خودداری کرده و سیلری دیگر را امتحان نمایید.

  • حال که مناسب بودن سیلر بررسی شد، نوبت به اعمال آن بر روی کف می رسد. برای انجام این کار باید با استفاده از برس فومی یا پارچه ای نرم و تمیز که آغشته به سیلر است، سطح هر یک از کاشی های سنگ مرمریت را به صورت جداگانه با لایه نازکی از این مواد بپوشانید.
سیلر کردن سنگ مرمریت

سیلر کردن سنگ مرمریت

اگر که در هنگام اعمال سیلر بر روی کف حباب ایجاد شد لازم است آن را به وسیله لبه جلویی برس فومی از بین ببرید.

در حقیقت هدف ایجاد پوشش نازکی از مواد سیلر بر سنگ است که در عرض تنها چند دقیقه تبخیر شود.

  • بعد از آن که هر یک از کاشی ها یا اسلب های سنگ مرمریت با سیلر پوشانده شدند، نوبت به سیلر کردن درزهای بین کاشی ها یا اسلب ها که به وسیله دوغاب پرشده اند، می رسد. زیرا این بخش از کف در معرض لکه گرفتن است و بسیار مهم است که به خوبی سیلر شود تا مانع از ایجاد لک و یا نفوذ رطوبت به زیر سنگ شود. برای این کار باید برس را به مقداری از مواد سیلر آغشته نمایید و با استفاده از لبه نازک برس داخل درزها را به خوبی با سیلر بپوشانید.
  • خشک شدن سیلر چند ساعت زمان می برد. پس از آن دوباره سطح کاشی یا اسلب مرمریت و درز میان آن ها را به لایه ای دیگر از سیلر آغشته نمایید. (مراحل 4 و 5 تکرار شوند.)

پس از خشک شدن سیلر می توان بر روی آن قدم گذاشت و راه رفت اما تمیز کاری سطح بهتر است پس از 48 تا 72 ساعت انجام گیرد.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

214 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.