فور مچ | آشنایی با اصطلاحات صنعت سنگ

اصطلاحات بوک مچ و فور مچ طی سال های اخیر به وفور در بین صاحبان و کارشناسان صنعت سنگ به کار برده می شوند.

فورمچ یا فورمچینگ را می توان یکی از طرح های زیبا برای استفاده از سنگ های ساختمانی و تزئینی در طراحی داخلی ساختمان دانست.

فورمچ

فورمچ در واقع به نوعی از فرآوری سنگ گفته می شود که طی آن خطوط و طرح های سطح سنگ ها، به صورت متقارن یا در ادامه هم قرار می گیرند به این معنا که اگر چهار ورقه سنگ اسلب در کنار هم چیده شوند طرح خاص، منحصر به فردی و منظمی نظیر طرح یک فرش به دست آید.

فورمچ در اصل همان فرآیند بوک مچ کردن (book matching) سنگ است با این تفاوت که در عملیات بوک مچ دو قطعه سنگ اسلب یا تایل در امتداد هم قرار گرفته و طرح زیبای متقارن یا جناقی را ایجاد می کنند اما در فرآیند فورمچ سنگ چهار ورقه سنگ مورد استفاده قرار می گیرند.

عملیات فور مچ کردن سنگ از ابتدا و زمانی که کوپ سنگ استخراج می گردد آغاز می شود. در حقیقت زمانی که سنگ استخراج می گردد می بایست از گونیا بودن ابعاد سنگ و همچنین کامل بودن طرح و نقش موجود در آن اطمینان حاصل کرد.

پس از آن سنگ به کارخانه ارسال و در آن جا با استفاده از دستگاه های برش سنگ به ورقه های اسلب دو یا سه سانتی متری برش داده می شوند. در این بخش از فرآوری که عملیات ساب بر روی سنگ انجام می شود چهار ورقه اسلب برش داده شده به صورت قرینه سابیده می شوند به این معنا که اگر ورقه ی شماره یک اسلب از طرف مشخصی (مثلا روی سنگ) سابیده شود، طرف دوم (پشت سنگ) ورقه اسلب شماره دو سابیده گردد و …

این چهار ورقه سنگ پس از مرحله ساب شماره گذاری می شوند تا در هنگام نصب طرح خاص آن ها حفظ گردد.

هر سنگ ساختمانی را نمی توان به صورت فور مچ فرآوری کرد و تنها سنگ هایی برای این کار مناسب هستند که دارای طرح و نقش های زیبا و غیر یکنواخت می باشند.

عمدتا فورمچ سنگ هایی چون تراورتن، مرمر و سنگ چینی بسیار زیبا و خیره کننده خواهد شد.

سنگ های فورمچ را به دلیل زیبایی خاص و منحصر به فردی که دارند عمدتا در فضاهای داخلی ساختمان به عنوان سنگ کف (در سالن های بزرگ)، سنگ نمای داخلی برای طراحی دیواره پشت تلویزیون یا شومینه، سنگ دیواره آسانسور در ساختمان های لوکس و مدرن و در طراحی و دکوراتیو فضای داخلی سرویس های بهداشتی و حمام های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ فورمچ چینی قروه

قیمت سنگ فور مچ

فرآوری و تولید سنگ اسلب یا تایل در طرح فور مچ معمولا دارای سختی ها و پیچیدگی های خاص خود است که همین امر سبب شده است که نسبت به دیگر سنگ ها از قیمت بیشتری نیز برخوردار باشد. در واقع قیمت سنگ های اسلب فرآوری شده به صورت فورمچ علاوه بر نوع سنگ، ابعاد و کیفیت فرآوری (رزین و مواد استفاده شده در فرآیند، نوع برش، نحوه ساب) به طرح و نقش های سنگ نیز وابسته است.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

101 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.