مراحل تولید سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یا خارا یکی از شناخته شده ترین و کاربردی ترین سنگ های طبیعی در جهان است که علاوه بر برخورداری از ظاهری بسیار زیبا دارای ویژگی های ساختاری بسیار خوبی نیز می باشد. این سنگ که در طرح و رنگ های متنوع یافت می شود عمدتا در بازسازی خانه و بنا و دکوراسیون و فضاسازی محیط داخلی کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم به شرح مراحل تولید این سنگ گرانیت ، سنگ طبیعی با دوام، کارا و زیبا بپردازیم.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

انتخاب و خرید بلوک سنگ گرانیت از معدن

برای تولید سنگ گرانیت در ابتدا باید بلوک های سنگ با کیفیت و مرغوب (بلوک ها به صورت تک کوپ، دو کوپ و سه کوپ عرضه می شوند) از معادن سنگ مشخص خریداری شوند. در واقع انتخاب بلوک مناسب بخش بسیار مهمی از کار می باشد و تخصص زیادی را می طلبد (مجموعه سنگ ارباب دارای کادری مجرب و متخصص در حوزه مسائل فنی سنگ است). شناخت شکستگی های سنگ، مواد معدنی و کانی های موجود در بلوک انتخابی از مسائل ضروری است که هنگام خرید سنگ از معدن می بایست لحاظ گردند، به این دلیل که هر سنگ طبیعی ویژگی های خاصی دارد و هر بلوک یا کوپ با توجه به معیارهای مختلفی ارزش گذاری می شود.

علاوه بر چیزهای که گفته شد معمولا بلوک های سنگ در ابعاد و طرح های مختلف خریداری می شوند تا هنگام فرآوری تنوع محصول وجود داشته باشد.

انبار کردن کوپ های سنگ گرانیت در انبار کارخانه

به طور معمول کوپ های سنگ در زمان مشخصی از سال خریداری نمی شوند و در هر فصلی ممکن است کارخانه داران به معادن سنگ رفته و کوپ های سنگ را خریداری کنند به همین دلیل معمولا کارخانه ها بلوک های خریداری شده را در انبار ذخیره می کنند تا در زمان تولید سنگ دسترسی راحت تری به کوپ های گرانیت داشته باشند.

برش بلوک سنگ گرانیت

در این مرحله و برای تولید سنگ گرانیت کوپ یا بلوک سنگ گرانیت ذخیره شده در انبار به وسیله جرثقیل و ریل های حمل سنگ به زیر دستگاه برش یا همان قله بر فرستاده می شود تا در آن جا به قطعاتی با ضحامت یا قطر مشخص برش داده شوند.

ناهمواری های اطراف سنگ نیز در این مرحله برطرف می شوند و اسلب هایی با ضخامت مشخص (معمولا ضخامت و قطر سنگ گرانیت دو یا سه سانتی متر است) از سنگ گرانیت آماده می گردند.

فرایند تولید سنگ گرانیت

فرایند تولید سنگ گرانیت

مرحله پردازش سنگ گرانیت

پس از آنکه بلوک گرانیت به اسلب هایی با ضخامت معین برش داده شد می بایست آن ها را به بخش پردازش سنگ در خط تولید منتقل کرد. در بخش پردازش ابتدا اسلب ها رزین کاری می شوند سپس عملیات و فرآیند ساب و پولیش یا پرداخت نهایی سنگ بر روی آن ها انجام می شود

پرداخت نهایی بر روی سنگ گرانیت به طور معمولی به صورت صیقلی، هوند و یا فلیم شده می باشد که هر کدام از این پرداخت ها با استفاده از دستگاه و ابزار آلات خاصی صورت می گیرد.

برش طولی و یا عرضی اسلب گرانیت آماده شده

پس از اینکه پردازش نهایی بر روی سنگ گرانیت انجام گرفت با استفاده از دستگاه کله بر یا همان دستگاه طولی بر برش های طولی سنگ اصلاح می گردند. همچنین با استفاده از دستگاه عرضی بر می توان پلاک های سنگ را به ابعاد مشخص و دلخواه برش داد.

انتقال سنگ ساختمانی گرانیت به انبار

بعد از اتمام همه مراحلی که گفته شد سنگ های ساختمانی گرانیت که در ابعاد مشخص فرآوری و تولید شده اند بسته بندی شده و به انبار محصولات ارسال می گردند تا برای عرضه به بازار و فروش آماده باشند.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

103 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.