نحوه نصب سنگ لوح (slate) در کف

قرار دادن کاشی لوح بر روی ملات
سنگ فرش نمودن کف با سنگ لوح یا اسلیت می تواند زیبایی خاص و منحصر به فردی را به انواع فضاهای درونی و بیرونی بناهایی با سبک معماری مختلف ببخشد. این سنگ که در دل کوه متولد شده است و جزو سنگ های دگرگونی به شمار می رود با دوام و متراکم بوده و از مقاومت بسیار خوب و بالایی در برابر حرارت، سرما و سایش برخوردار می باشد به همین دلیل گزینه ای عالی برای سنگ فرش کردن کف به حساب می آید. خرید سنگ لوح برای به کار گیری در کف ساختمان می تواند نسبتا هزینه بر باشد زیرا علاوه بر قیمت به نسبت زیاد سنگ لوح، برای نصب آن نیز لازم است هزینه ای به نصاب حرفه ای سنگ پرداخت شود تا کار سنگفرش کردن کف را انجام دهد. در این میان صاحبان خانه می توانند برای صرفه جویی در هزینه ها، با تلاش و صرف وقت، کار نصب سنگ لوح را خود انجام دهند. در این مطلب چگونگی نصب سنگ لوح را برای شما شرح خواهیم داد. پیش از هر کاری لازم است وسایل و مواد مورد نیاز برای نصب تهیه شوند. برای نصب سنگ لوح به مواد و وسایل زیر نیاز می باشد.
سنگ لوح | slate
سنگ لوح | slate

مواد مورد نیاز:

  • سنگ لوح
  • تخته سیمان
  • پیچ تخته سیمان یک و یک چهارم اینچ
  • ملات
  • دوغاب
  • اسپیسر یا فاصله گذار کاشی

وسایل مورد نیاز:

وسایل مورد نیاز عبارتند از: گچ مخصوص خط کشی، ماله، متر، قطعه چوبی دراز برای تراز کردن سنگ، پتک یا چکش لاستیکی، دریل، دستکش، عینک ایمنی، اسفنج، چاقو تیز بر، براش یا قلم مو، اره کاشی مرطوب، ماله مخصوص دوغاب.

مراحل نصب سنگ لوح:

  • آماده سازی زیر سطح کار

پیش از شروع نصب سنگ لوح می بایست زیر سطح کار کاملا صاف و یکدست شود و هر گونه نقصی هر چند کوچک بر طرف گردد تا بعد از نصب سبب ترک خوردگی سنگ لوح نشود. اگر که سطح زیرین کار تخته سه لایه قرار گرفته باشد باید کاملا سنباده زده شود تا سطح چوب کاملا صاف شود. همچنین اگر که فرو رفتگی مشاهده شود نیاز است به کمک بتن که به عنوان یک ماده پر کننده عمل می کند آن ها را پر نموده و سطح را یکدست و هموار کرد. پس از آن لازم است تا خشک شدن سطح (اگر که بتن کار شده باشد) منتظر ماند و پس از آن زیر کف را از هر گونه گرد و خاکی تمیز نمود. در این مرحله لازم است تخته های سیمانی را بر روی سطح زیر کار نصب نمود و با استفاده از پیچ های فلزی یک و یک چهارم اینچی به تخته سه لایه با کمک دریل و مته محکم کرد (البته اگر که به جای تخته سه لایه سطح زیرین بتنی باشد برای متصل کردن تخته های سیمانی لایه نازکی از ملات را که حالت چسبندگی دارد بر سطح کار کشیده و تخته های سیمانی بر روی آن قرار داده می شوند). این کار برای محافظت از لایه های زیرین سطح ضروری می باشد زیرا مانع از نفوذ رطوبت و آسیب به بخش های زیرین ساختمان می شود. نکته 1: برای این کار از یک انتهای کف که به دیوار ختم می شود شروع کرده و تخته های سیمانی را در کنار هم قرار دهید و برای مکان هایی که قطعات کوچکتری نیاز است با استفاده از چاقو تخته سیمان بزرگ را برش داده و در محل مورد نظر نصب کنید. نکته 2: افرادی هستند که برای زیر سطح بتنی تمایل دارند از ایزوگام به جای تخته های سیمانی استفاده کنند. این کار هیچ گونه ایرادی ندارد و جایگزین خوبی برای تخته های سیمانی می باشد.
تخته های سیمانی
تخته های سیمانی
  • مشخص کردن مرکز کف اتاق

برای نصب درست سنگ لوح نیاز است که مرکز کف اتاق مشخص گردد. نخست مرکز چهار دیوار با استفاده از متر و وسیله ای برای نشانه گذاری مشخص می شود (بهتر است علامت در پایین دیوار و نزدیک به کف باشد) سپس نشانه های دیوارهای رو به رویی به وسیله گچ به هم متصل می شوند به طوری که کف اتاق به چهار قسمت مساوی تقسیم می گردد. برای اطمینان پیدا کردن از تراز و عمود بودن دو خط می توان از خط کش تی برای مشخص شدن زاویه کمک گرفت.
  • چیدن سنگ لوح بر روی کف مورد نظر

قبل از آن که کاشی های لوح با استفاده از ملات یا چسب بر روی کف کار شوند بهتر است بر اساس طرح  مورد نظر به ویژه برای کاشی های رنگی، سنگ ها بدون هیچ گونه ملاتی در مکان خود قرار بگیرند تا در هنگام نصب اشتباه و یا خطایی در نحوه قرار گیری آن ها صورت نگیرد و طرح و ظاهری که مد نظر بوده پیاده سازی شود. بعد از بررسی چگونگی قرار گیری هر یک از کاشی ها لازم است از روی کف برداشته شوند. نکته: در هنگام حمل کاشی های لوح و قرار دادن آن ها بر روی کف و یا برداشتن آن ها و چیدنشان بر روی یکدیگر باید نهایت دقت لحاظ گردد تا سطح آن ها خراش بر ندارد.
  • آماده کردن ملات و پخش آن

در این مرحله ملات مورد نیاز آماده شده و بر روی سطح پخش می شود. برای این کار ابتدا لازم است شخص دستکش به دست کرده و مواد ملات را طبق دستور العمل نوشته شده بر روی آن در سطلی با آب مخلوط نماید و بر روی سطح کار پخش کند. برای پخش کردن ملات باید با استفاده از قسمت صاف ماله مخصوص ملات مقداری ملات بر داشته شده و بر روی سطح مورد نظر در ابعاد کاشی پخش گردد و سپس برای ایجاد استحکام با بخش شیار دار شیارهایی را بر روی ملات ایجاد شود نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه شود این است که تمام ملات به یکباره نباید درست شود زیرا امکان خشک شدن آن پس از نیم ساعت وجود دارد پس بهتر است به اندازه نیم ساعت کار، ملات آماده شود. نکته: لازم است ملات کشی و چیدن کاشی لوح از مرکز اتاق که در مراحل قبل مشخص گردیده، شروع شود
  • قرار دادن کاشی لوح بر روی ملات

حال نوبت قرار گرفتن کاشی بر روی ملات است. کاشی اول بر روی ملاتی که پخش شده قرار داده می شود. برای این کار باید از نیروی کافی استفاده کرد به طوری که شیارهای ایجاد شده در مرحله پیش از بین برود. در این مرحله می توان از پتک یا چکش لاستیکی استفاده نمود و به آرامی بر روی سطح کاشی ضربه زد تا در جای خود محکم قرار بگیرد. بعد از قرارگیری سنگ لوح اسپیسر یا فاصله گذار مخصوص کاشی در چهار سوی کاشی قرار داده شده تا فاصله میان کاشی ها رعایت شود. برای کاشی های بعدی این عمل تکرار می شود تا زمانی که یک چهارم از سطح کف (طبق خط کشی های انجام شده) با کاشی لوح پوشیده شود. البته لازم است پس از قرار دادن هر سه یا چهار کاشی تراز و هم سطح بودن آن ها بررسی گردد تا در آخر کف شیب نداشته باشد. برای تراز کردن کاشی ها تکه چوبی دراز را بر روی آن ها قرار داد می شود و با پتک لاستیکی ضربه هایی بر آن وارد می شود.
قرار دادن کاشی لوح بر روی ملات
قرار دادن کاشی لوح بر روی ملات | نصب سنگ لوح
نکته: برای قرار دادن کاشی های بعدی خطی که با گچ ایجاد شده دنبال گردد تا نصب سنگ لوح به درستی انجام گیرد.
  • پر کردن فاصله باقی مانده تا دیوار

در هنگام نصب کاشی عمدتا هنگامی که ردیفی از آن ها بر روی کف قرار داده می شوند فاصله ای کوچک میان آخرین سنگ و دیوار ایجاد می شود، برای پر کردن این فاصله پس از اندازه گیری دقیق، کاشی لوح با استفاده از اره کاشی مرطوب به همان اندازه برش خورده و جایگذاری می شود. نکته: در هنگام استفاده از اره کاشی رعایت نکات ایمنی و پوشیدن عینک ایمنی و دستکش الزامی است.
  • حذف ملات اضافه و اسپیسرها

پس از آن که یک چهارم از کار تکمیل شد لازم است ملات اضافه ای که در میان درزها باقی مانده است با استفاده از چاقوی تیز بر برداشته شود. همچنین دیگر نیازی به اسپیسر نمی باشد و می توان آن ها را از کاشی جدا نمود. هم اکنون می توان بخش های دیگر سطح را همانند قسمتی که کار شد با کاشی لوح پوشاند. در هنگام نصب نیاز است شخص توجه کند که بر روی بخش کار شده قدم نگذارد و به گونه ای کار نصب سنگ لوح را انجام دهد که راهی برای عبورش وجود داشته باشد.
  • خشک و سفت شدن ملات

پس از آن که کار نصب سنگ لوح به پایان رسید می بایست حداقل چهل ساعت به آن فرصت داده شود تا خشک و سفت گردد. در این دو شبانه روز تهویه مناسب می تواند به روند کار سرعت ببخشد. همچنین در این ساعات باید از قدم زدن بر روی آن جلوگیری شود. نکته: ملات های مختلف دستور العمل های متفاوتی دارند پس برای خشک شدن هم نیاز است به دستور العمل ملات به کار رفته دقت شود.
  • سیلر کف سنگ لوح

اسلیت یا سنگ لوح اگر چه مقاوم است و دوام بالایی دارد اما به طور طبیعی متخلخل می باشد و در برابر لکه ها حساس است. برای اینکه سنگ لوح از نفوذ لکه ها و آسیب به بافت در امان باشد نیاز است سطح آن با سیلری مخصوص و مناسب پوشیده شود (در مطلب «تمیز و سیلر کردن سنگ لوح به صورت گام به گام» کاملا این فرآیند شرح داده شده است).
  • دوغاب کشی شکاف ها و سیلر کردن آن ها

پس از خشک شدن سیلر که عموما چندین ساعت طول خواهد کشید نوبت به دوغاب کشی یا درز گیری سنگ لوح با استفاده از مواد دوغاب می رسد. برای دوغاب کشی در ابتدا می بایست دوغاب طبق دستور العمل نوشته شده بر روی مواد و به نسبت درست با آب مخلوط گردد و پس از آماده سازی به وسیله ماله مخصوص بر روی شکاف های موجود در میان کاشی ها کشیده شود تا با این کار درز و شکاف میان کاشی ها پر گردد. توصیه می شود در هنگام دوغاب کشی ماله دوغاب در زاویه 60 درجه ای قرار بگیرد و مواد دوغاب به خوبی به داخل شکاف ها فشرده شود. نکته: هنگام انجام عملیات دوغاب کشی ناگزیر بر روی بخش هایی از سطح سنگ مواد دوغاب ریخته می شود. برای پاک کردن آن ها بهتر است از اسفنجی مرطوب استفاده شود. پس از اتمام کار دوغاب کشی شکاف ها و درزگیری و خشک شدن مواد برای اینکه لکه ها و آلودگی ها به این بخش نفوذ نکنند لازم است با مواد مخصوص و با استفاده از براش یا قلم مو، سیلر شود.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *