روش تمیز کردن انواع سنگ های ساختمانی

مراقبت و نگهداری از سنگ
ساخت خانه و یا بازسازی یک بنا کاری سخت و زمان بر است که ممکن است چند ماه یا چند سال به طول انجامد و کلی وقت، انرژی و پول صرف آن شود. پس از آن و برای کاهش هزینه های احتمالی مجدد که برای هر بنایی ممکن است پیش بیاید، می بایست در نگهداری و همچنین مراقبت از خانه کوشا بود تا هم از صرف هزینه دوباره جلوگیری کرد هم اینکه ظاهر خانه همانند روز اول شیک و زیبا باشد و گذشت زمان تاثیر چندانی بر روی آن نگذارد. این کار مستلزم به کارگیری راهکارهای درست نگهداری و مراقبت است. یکی از مصالح و مواد پرکاربرد در ساخت و ساز و یا تغییر دکور خانه سنگ می باشد از این رو مجموعه سنگ ارباب در این مطلب راهکارهایی را برای تمیز کردن انواع سنگ و همچنین نگهداری و مراقبت از انواع سنگ های ساختمانی ارائه داده است تا با به کار بردن آن ها طول عمر مفید سنگ افزایش پیدا کند.
تمیز کردن سنگ
تمیز کردن انواع سنگ
  • نگهداری از سنگ لوح یا اسلیت

سنگ اسلیت (Slate) یک سنگ دگرگونی ریز دانه است که جذب آب بسیار پایینی نیز دارد و عمدتا برای کف یا پیشخوان استفاده می گردد. برای مراقبت از این نوع سنگ ها مقداری مایع ظرفشویی، آب گرم و همچنین وسیله ای نرم نظیر اسفنج یا پارچه حوله ای نرم لازم است تا سنگ لوح به خوبی تمیز شود. علاوه بر این استفاده از بتونه های نفوذ کننده که مانع از ایجاد لکه های عمیق بر روی سنگ می گردد هر دو سال یک برای برای این نوع سنگ الزامی می باشد. توصیه شده که به هیچ وجه از تمیز کننده هایی که خاصیت ساینده گی دارند برای پاکسازی سطح سنگ اسلیت استفاده نشوند و اگر که لکه های صابونی بر روی این نوع سنگ وجود داشته باشند برای از بین بردن آن ها استفاده از مقدار کمی آمونیاک حل شده در میزان زیادی آب کافی می باشد.
  • نگهداری و مراقبت از سنگ گرانیت

سنگ گرانیت با ظاهر زیبا و لوکسی که دارد در دکوراسیون داخلی بسیاری از بناها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سنگ معمولا پس از آن که نصب می گردد، بتونه کاری می شود و پس از آن می توان تنها با آب گرم آن را تمیز نمود. البته در برخی از موارد ممکن است لکه های سختی بر روی سنگ گرانیت وجود داشته باشند که نمی توان با آب گرم آن ها را از بین برد برای این کار لازم است که از مواد تمیز کننده مناسب این سنگ که PH مناسبی نیز دارند استفاده نمود. به کار بردن سرکه یا تمیز کننده ای که خاصیت اسیدی دارد برای سنگ گرانیت مناسب نمی باشد زیرا ممکن است پولیش و پرداختی که بر روی سنگ صورت گرفته است از بین برود.
  • نحوه نگهداری از سنگ صابون به کار رفته در بنا

سنگ صابون به عنوان یک سنگ صیقلی مقاوم با سطحی بدون منفذ شناخته می شود. این سنگ در دکوراسیون داخلی خانه و به طور معمول در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. برای نگهداری از این سنگ پس از نصب آن به مدت یک سال ماهی دو بار روغن معدنی مالیده شود تا سطح صیقلی آن به صورت یکدست تیره گردد. پس از یک سال، هر دو ماه یک بار روغن معدنی برای اکسیده یا تیره کردن سطح سنگ انجام گیرد. سنگ صابونی را می توان به راحتی و با استفاده از پارچه ای نرم یا اسفنج به علاوه کمی پاک کننده چند منظوره یا مایع ظرفشویی و آب گرم تمیز کرد. استفاده از پاک کننده های ساینده برای تمیز کردن انواع سنگ صابونی کاملا نفی شده است زیرا سبب ایجاد خط و خش بر روی سنگ می گردد.
مراقبت و نگهداری از سنگ
مراقبت و نگهداری از سنگ
در واقع سنگ صابونی در مقابل مواد شیمیایی و یا اسیدها و همچنین آب مقاوم می باشد و لکه ها را می توان به راحتی از روی سطح آن پاک نمود اما حساسیت این سنگ بالا بوده و ممکن است به سرعت خراش بردارد به همین دلیل استفاده از ابزار تیز بر روی این سنگ تا حد امکان نهی شده است. البته اگر که سنگ صابونی خراش بردارد می توان با استفاده از سمباده آن را از بین برد.
  • نگهداری و مراقبت از سنگ مرمریت

مرمریت از محبوب ترین سنگ های ساختمانی است که در بخش های مختلفی از بنا به کار برده می شود. تخلخل این سنگ سبب شده است که لکه ها بر روی سطح این سنگ به راحتی ایجاد گردند، و از بین بردن لکه های اسیدی به سختی انجام گیرد. در واقع برای این نوع سنگ ها بهترین راه حل این است که هنگام لکه دار شدن سطح به سرعت و با استفاده از پارچه ای نرم و یا اسفنج لکه پاک گردد و سپس با آب سطح را تمیز کرده و بعد از تمیز شدن سطح سنگ مرمریت خشک شود زیرا خود آب نیز ممکن است لکه ای سخت بر روی این سنگ ایجاد نماید. استفاده از مواد پاک کننده مخصوص سنگ مرمریت برای لکه های سخت نیز توصیه می گردد. برای سنگ مرمریت نیز نباید از تمیز کننده های ساینده و یا سرکه ای استفاده نمود چون ممکن است به سنگ آسیب وارد کند.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *