سنگ گرانیت یکی از سنگ های مناسب برای راه پله

سنگ راه پله

یکی از بخش های مهم در معماری بنا و ساختمان پلکان (راه پله) می باشد که علاوه بر زیبایی و جذابیت باید از ایمنی خوبی نیز برخوردار باشد. امروزه برای راه پله های ساختمان براساس برخی از ویژگی های مکان همچون بخش قرار گیری پلکان که در قسمت داخلی بنا واقع شده اند یا در بخش خارجی آن، برای استفاده در یک ساختمان یا مکان عمومی و پر رفت و آمد است و یا برای خانه از متریال و مواد مختلفی نظیر سنگ طبیعی، شیشه، چوب و بتن استفاده می شود. در ادامه می خواهیم شما را با انواع سنگ راه پله آشنا نماییم.

اما یکی از بهترین و کاربردی ترین مواد برای راه پله ها به توصیه معماران،کارشناسان حوزه ساختمان سازی و طراحان، استفاده از سنگ می باشد؛ زیرا سنگ علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و دلنشین دارای ویژگی هایی مانند مقاومت و استحکام در برابر عواملی چون نفوذ آب، تغییرات دمایی، فرسایش و اصطحکاک است و به خوبی می توان با ابزار برش شکل و اندازه مورد نظر را به آن داد.

  • سنگ گرانیت

رایج ترین و مناسب ترین سنگ برای راه پله به عنوان مکانی پر رفت و آمد، سنگ گرانیت می باشد. در واقع سنگ گرانیت که زیبایی کم نظیری دارد به دلیل استحکام و دوام بسیار بالا و همچنین مقاومت در برابر مواد اسیدی و تغییرات آب و هوایی (سرما و گرما باعث تغییر حالت و یا شکننده شدن سنگ می شوند) و آتش سوزی و برخورداری از درجه تخلخل بسیار پایین از دیرباز در قسمت های مختلف ساختمان مانند کف پوش، نما و راه پله مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ گرانیت یکی از سنگ های مناسب برای راه پله

سنگ گرانیت یکی از سنگ های مناسب برای راه پله

این سنگ سازگار و سنگین که به سنگ خارا نیز شهرت دارد و از مواد معدنی نظیر فلدسپات (متشکل از سیلیکات آلومینیوم، سدیم، پتاسیم، کلسیم) و در کوهی (کوارتز) تشکیل شده است به دلیل تفاوت در مقدار کانی ها و مواد معدی در رنگ های مختلفی چون خاکستری، سبز، پرتقالی یافت می شود؛ به سختی شکل و فرم مورد نظر را می گیرد و برای استفاده از آن باید از ابزار برش قدرتمندی استفاده نمود.

  • سنگ مرمر

از دیگر سنگ های مناسب برای ساخت و پوشش پلکان که علاوه بر جلوه زیبایی که دارد از مقاومت خوبی نیز برخوردار می باشد سنگ مرمر می باشد.  این سنگ زیبا و با دوام که از عناصری نظیر کلسیت ساخته شده است و در رده سنگ های دگرگونی قرار گرفته است به علت کم بودن مقدار آهک موجود در مواد معدنی سازنده آن کمتر مورد فرسایش و خرابی قرار می گیرد و از طول عمر بسیار بالایی برخوردار می باشد.

سنگ مرمر

سنگ مرمر مناسب جهت استفاده برای راه پله ها

سنگ مرمر که به رخام مشهور است در برابر باران های اسیدی و آتش مقاوم می باشد و دارای انعطاف پذیری خوبی است و به علت جذب پایین آب ماندگاری لکه ها بر روی این نوع سنگ کمتر است به همین دلیل علاوه بر کاربرد در ساخت تندیس ها، نما ساختمان، سقف،  ستون ها و بخش های تزئینی به عنوان یک گزینه محبوب و پرطرفدار برای کف پوش راه پله به شمار می آید.

  • سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت یکی دیگر از سنگ های طبیعی در جهان است که برای استفاده در راه پله ها توصیه می شود. این سنگ که در رده سنگ های دگرگونی قرار گرفته است از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است و از ویژگی های آن می توان به استقامت آن در برابر هوا زدگی و مقدار جذب پایین آب اشاره کرد.

سنگ کوارتزیت که بسته به مقدار کانی ها، خالص و یا ناخالص بودن مواد تشکیل دهنده آن در زنگ های مختلفی چون سفید، خاکستری، قرمز، زرد، صورتی و نارنجی دیده می شوند، برخی مواقع با سنگ گرانیت اشتباه گرفته می شود؛ اما این نوع سنگ برای ساخت راه پله ها از نظر قیمت مناسب تر می باشد و به راحتی می توان آن را نصب کرد و نگهداری از آن به دلیل اینکه منافذ کمتری دارد آسان تر می باشد.

از دیگر مکان هایی که از سنگ کوارتزیت در ساخت آن استفاده می شود می توان کف ساختمان، دیوارها و نمای خارجی را نام برد.

  • سنگ مرمریت

سنگ مرمریت که به عنوان سنگ طبیعی پر کاربرد در ساختمان سازی شناخته می شود و کاربرد آن به علت ضعیف تر عمل کردن در برابر تغییرات آب و هوایی و باران نسبت به دیگر سنگ های طبیعی مانند تراورتن بیشتر در فضای داخلی ساختمان و در بخش های چون کف، ستون ها و کانتر می باشد. یکی دیگر از سنگ های مورد استفاده برای راه پله ها می باشد. اما این سنگ که نوعی سنگ آهک دگر دیسی شده می باشد و بر اساس مقدار متامورفیک آن به سه نوع چینی، کریستال و ابری تقسیم بندی شده است و از تخلخل کمی برخوردار می باشد نسبت به دیگر سنگ ها نظیر گرانیت و مرمر جذب آب بالاتری دارد که همین امر باعث شده است لکه ها و آلودگی ها بر روی سطح سنگ مرمریت بیشتر خودنمایی کنند.

پله از جنس سنگ مرمریت

پله از جنس سنگ مرمریت

گفته می شود برای استفاده از سنگ مرمریت در پلکان توصیه شده است از مرمریتی با ضخامت سه تا چهار سانتی متر استفاده شود.

نکاتی درباره سنگ مناسب راه پله

  • به دلیل اینکه راه پله ها یکی از بخش های پر رفت و آمد در یک ساختمان می باشد و همیشه در معرض آلودگی و فرسایش قرار می گیرد سعی شود سنگی با مقاومت بالا، تخلخل پایین و مقدار جذب آب کم برای این بخش از ساختمان انتخاب شود.
  • سنگ های راه پله نسبت به شوینده ها و پاک کننده های سطوح واکنش نشان می دهند و به مرور زمان ممکن است زیبایی و جلوه اولیه خود را نداشته باشند به همین دلیل هنگام خرید سنگ سعی شود نوعی از سنگ که با استفاده از پالیشرهای مخصوص سابیده و فرآوری شده اند و به آن ها سنگ چرمی می گویند انتخاب شوند.
  • یکی از راهکارها برای تشخیص کیفیت یک سنگ استفاده از یک وسیله فلزی و کوبیدن بر سطح سنگ می باشد اگر صدایی که به گوش شما می رسد هم صدا با یک شی شیشه ای باشد به این معناست که سنگ از کیفیت و جنس خوبی برخوردار می باشد.
  • هنگام خرید سنگ راه پله سعی شود سنگی با مقدار آهک کم انتخاب شود زیرا آهک با مواد اسیدی که در شوینده ها قرار دارد واکنش می دهد و باعث آسیب به بافت سنگ می شود.

منبع: سایت سنگ ارباب

211 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.