سنگ طبیعی یا مصنوعی ؟ کدام یک بهتر است؟

تفاوت بین دو سنگ طبیعی و مصنوعی
آیا می خواهید خانه و یا ساختمان خود را بازسازی کنید؟ یا قصد دارید خانه نو و جدیدی بسازید؟ در انتخاب سنگ طبیعی یا مصنوعی برای ساخت و ساز سردرگم شده اید و نمی دانید کدام یک را انتخاب نمایید؟ پس با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت های موجود در این دو سنگ آشنا سازیم تا با خیالی راحت سنگی مناسب را انتخاب کنید.

تفاوت بین دو سنگ طبیعی و مصنوعی

سنگ طبیعی همان گونه که از نامش مشخص است در طبیعت یافت می شود و در طی هزاران سال و به دلیل تغییرات مختلفی که در دورن زمین اتفاق می افتند شکل می گیرند. سنگ طبیعی از معادن فراوانی که در سرتاسر جهان وجود دارند استخراج می گردند. سنگ های طبیعی در انواع مختلفی یافت می شوند و دارای تنوع بافت و رنگ بسیاری می باشند. در واقع نوع سنگ، طرح و رنگ و بافت آن مستقیما به منطقه ای که در آن قرار دارد و میزان و نوع مواد معدنی و کانی های تشکیل دهنده آن بستگی دارد.
تفاوت بین دو سنگ طبیعی و مصنوعی
سنگ طبیعی یا مصنوعی
در حالی که سنگ مصنوعی ساخته دست بشر است و کمتر از نیم قرن است که به بازار آمده است. در واقع سنگ مصنوعی را می توان تلفیقی از سنگ های طبیعی و مواد مختلفی نظیر سیمان دانست. این سنگ از تنوع بالایی در طرح و رنگ برخوردار است و نسبت به سنگ های طبیعی وزن کمتری دارند. سنگ مصنوعی عمر بالایی دارد و دارای مقاومت زیادی در مقابل فشار و یخ زدگی می باشد. برخی از سنگ های مصنوعی را از لحاظ ظاهری همچون سنگ های طبیعی ایجاد می کنند به طوری که اگر که از دور به دو سنگ مشابه مصنوعی و طبیعی نگاه کرد نتوان تفاوت میان آن دو را تشخیص داد.

عواملی و فاکتورهایی که در میان سنگ های مصنوعی و طبیعی متمایز هستند.

  • ظاهر سنگ

اگر چه سنگ مصنوعی در طرح و رنگ دارای تنوع بسیار بالایی است و از نظر زیبا شناختی و ظاهری در رده بالاتری نسبت به سنگ طبیعی قرار دارد و می تواند نیاز بازار را به خوبی تامین کند اما به طور قطع سنگ طبیعی که ساخته دست بشر نیست از اصالت زیادی برخوردار است و یک محصول مصنوعی مطمئنا نمیتواند با آن در رقابت باشد. هیچ گاه دو ورقه یا صفحه از یک سنگ طبیعی را کاملا مشابه به هم پیدا نخواهید کرد زیرا هر قطعه از سنگ بر اثر تغییرات و در طی هزاران سال ایجاد شده است و از نظر ترکیب رنگی، طرح و ... منحصر به فرد می باشد و این همان ویژگی خاصی است که توانسته است سنگ طبیعی را به یکی از متریال های خاص و ویژه در صنعت ساخت و ساز بدل کند.
پرداخت تیشه ای یا بوش هومر
پرداخت تیشه ای یا بوش هومر
این در حالی است که سنگ های مصنوعی کاملا مشابه از لحاظ طرح، سبک، رنگ و بافت را می توان به وفور در بازار مشاهده کرد.
  • هزینه سنگ

اکثر افراد بر این باور هستند که هزینه تمام شده برای استفاده از سنگ مصنوعی بسیار مقرون به صرفه تر از سنگ های طبیعی چون مرمریت، گرانیت و تراورتن است. این امر می تواند کاملا درست باشد زیرا  همانطور که قبلا اشاره شد می توان صفحات سنگ مصنوعی کاملا یکسان از لحاظ طرح، سبک و رنگ ها را در بازار مشاهده کرد. این امر سبب می گردد که نصب این سنگ ها نسبت به سنگ های طبیعی راحت تر و بالطبع مقرون به صرفه تر باشد.
  • دوام و ماندگاری

بی شک دوام و ماندگاری سنگ یکی از فاکتورها و ویژگی های بسیار مهمی است که هنگام خرید و انتخاب سنگ طبیعی یا مصنوعی به آن توجه می شود. همه به دنبال مصالحی هستند که طول عمر و ماندگاری بالایی داشته باشند. از میان دو سنگ طبیعی و مصنوعی دوام و ماندگاری سنگ طبیعی بسیار بیشتر از سنگ مصنوعی می باشد چون که بیشتر سنگ های طبیعی کمتر متخلخل می باشند (تخلخل کم سبب افزایش پایداری و دوام سنگ می گردد) و تمام آن ها به دلیل اینکه از طبیعت برخاسته اند می توانند تغییرات جوی را به خوبی تحمل کنند و در برابر آن ها پایدار باشند.
  • تطبیق پذیری سنگ

تطبیق پذیری سنگ به این معنا است که بتوان سنگ را در بخش ها و بسترهای مختلف به کار برد. این ویژگی یکی از مزایا و برتری های سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی است. در حقیقت سنگ مصنوعی را می توان روی بسترهای مختلف نصب نمود و استفاده کرد.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *