مراقبت از کاشی تراورتن و افزایش طول عمر آن تنها با پنج کار

تمیز کردن کاشی تراورتن

سنگ تراورتن چگونه سنگی است؟

تراورتن یکی از انواع سنگ های طبیعی موجود در جهان است که به وفور و از قدیم الایام تا به امروز در صنعت ساخت و ساز بنا، برای طراحی فضاهای بیرونی و درونی مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ ماندگاری و دوام بالایی دارد و در طرح و رنگ های متنوع با تناژهای روشن یا تیره یافت می شود. سنگ تراورتن جزو سنگ های رسوبی است و در مدت زمان طولانی و بر اثر ته نشین شدن برخی از کانی ها در مکان هایی چون چشمه های آب گرم و دریاها و همچنین غارهای آهکی تشکیل می شود. این سنگ پس از آنکه از معادن سنگ تراورتن به وسیله ابزار آلات مخصوص همانند دستگاه های برش سنگ خارج می شود به کارخانه ها انتقال داده شده و در آنجا به صورت های مختلف و در ابعاد گوناگون برای عرضه به بازار و استفاده در طراحی و معماری، فرآوری و تولید می گردد. اگر که از سنگ های ساختمانی پس از نصب آن ها مراقبت نشود و سطح آن ها تمیز نگردد، طول عمر کوتاهی خواهند داشت و پس از مدتی فرد مجبور می‌شود آن ها را تعمیر یا تعویض کند که علاوه بر زمان بر بودن، از نظر مالی و هزینه نیز به صرفه نمی باشد، پس بهتر است از سنگ ها و کاشی های طبیعی استفاده شده در طراحی و معماری به صورت مداوم و پیوسته مراقبت شود. کاشی تراورتن نیز نوعی سنگ طبیعی است که نیاز به مراقبت دارد تا طول عمر مناسب و بالایی داشته باشد.
کاشی تراورتن
کاشی تراورتن
در این مطلب قصد داریم شما را با پنج عمل و کاری که سبب افزایش طول عمر این سنگ می شوند، آشنا سازیم. نکته: برای پاکسازی و تمیز کردن سنگ تراورتن نباید از پاک کننده های اسیدی استفاده نمود زیرا سنگ تراورتن به طور ذاتی و طبیعی نوعی ماده قلیایی (باز) است، پس احتمال تغییر رنگ و ایجاد لکه در زمانی که این سنگ با مواد اسیدی در تماس باشد، وجود خواهد داشت.
  • تمیز کردن مداوم و منظم سنگ و کاشی تراورتن

برای بالا بردن طول عمر کاشی تراورتن و همچنین جلوگیری از ایجاد لکه و تغییر رنگ سنگ به مرور زمان نیاز است که سطح کاشی شده به صورت هفتگی از ذرات گرد و غبار و کثیفی ها پاک شده و سطح جارو شود، به این دلیل که ذرات گرد و خاک به مرور ممکن است بر روی سطح سنگ لکه های کوچک ایجاد کنند و باعث مات شدن و از بین رفتن براقیت اولیه آن شود.
  • پاک سازی سطح سنگ و کاشی تراورتن با استفاده از تی یا اسفنج مرطوب

بهترین روش برای پاک کردن کاشی تراورتن استفاده از آب گرم و تی یا اسفنج خشک است. تی یا اسفنج را مرطوب کرده و بر روی سطح کاشی یا سنگ بکشید. هیچ گاه کاشی یا سنگ تراورتن را با آب خیس نکنید (بر روی سطح سنگ آب نریزید) به این دلیل که سنگ های تراورتن متخلخل می باشند و امکان نفوذ آب به درزها یا دوغاب وجود خواهد داشت که این امر خود باعث تغییر رنگ و شکل کاشی می شود.
  • ضدعفونی نمودن کاشی تراورتن (پاک سازی سطح با استفاده از مواد تمیزکننده)

برای این کار تنها لازم است مقداری از مواد شوینده و تمیز کننده سنگ تراورتن را در ظرفی از آب ریخته و با استفاده از تی سطح سنگ را پاک نمود. البته به دلیل استفاده از مواد شوینده لازم است باقیمانده موادی که بر روی سطح مانده است با آب پاک گردد. بعد از آن‌ که هیچ مواد شوینده و تمیز کننده ای بر سطح باقی نماند، نیاز است که سطح با حوله ای خشک پاک شود و اثر رطوبت بر جای مانده از بین برود تا لکه ای بر روی سطح ایجاد نگردد و براقیت و درخشندگی سنگ از بین نرود.
تمیز کردن کاشی تراورتن
تمیز کردن کاشی تراورتن
  • پاک و تمیز نمودن فاصله های موجود در بین کاشی ها (بند کشی ها)

در علم فیزیک اصلی وجود دارد که می گوید هر جسم و شی ضریب انبساط حرارتی ویژه ای دارد که با ابعاد آن جسم رابطه مستقیم خواهد داشت. این اصل در نصب کاشی و یا سنگ رعایت شده و در بین سنگ ها و یا کاشی ها فضایی با ضخامت چند میلی متری لحاظ می گردد تا انقباض و انبساطی که در طی تغییرات دمایی ایجاد می شوند باعث ترک خوردگی، شکستگی سطح و یا جدا شدن آن از سطح زیرین سنگ یا کاشی نشود. این بندها عموما با موادی مناسب و همچنین انعطاف پذیر پر می شوند (دوغاب ریزی می شود) تا تغییرات طولی به راحتی انجام گیرد. این بندها در معرض کثیفی، آلودگی، نشت آب، تغییر رنگ، تیره شدن و ... قرار دارند و ممکن است لکه هایی به خود بگیرند و در کل سبب زشت شدن کاشی ها و محیط گردد. برای تمیز کردن این بخش از کاشی های تراورتن بهتر است مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط نموده و با برس کوچک بر روی دوغاب استفاده نمود و بند کشی ها را تمیز کرد. این کار این امکان را به شما می دهد که بدون آسیب رساندن به کاشی تراورتن مناطق بین کاشی ها را تمیز نمایید. نکته ای که در اینجا بهتر است به آن توجه شود این است که برای سنگ تراورتن از محلول های پاک کننده درز نباید استفاده نمود به این دلیل که این محلول ها معمولا حاوی مواد سفید کننده هستند و سفید کننده سبب خوردگی سنگ می شود.
  • سیلر کردن کاشی تراورتن

خلل و فرج های بسیار موجود در سنگ و کاشی تراورتن که باعث نفوذ و جذب مایعات سطح و ایجاد لکه، تغییر رنگ و در نهایت خراب شدن کاشی می شود می تواند یکی از بزرگ ترین مشکلات موجود در هنگام نصب کاشی تراورتن باشد. برای حل این مشکل لازم است که کاشی تراورتن در زمان نصب و پس از آن به صورت دوره ای بین سه تا پنج سال سیلر شود. برای کاشی های تراورتن دو نوع سیلر وجود دارد، سیلری که نفوذ عمیق تری دارد و سبب مسدود شدن منافذ می گردد و جذب رطوبت را دشوار می سازد و سیلری که بر روی سطح ریخته می شود و پوششی تمیز بر روی آن ایجاد می کند و به عنوان محافظ سطح از ایجاد لکه ها ممانعت می کند.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *