نحوه نصب سنگ مرمریت

نصب سنگ مرمریت
سنگ مرمریت یکی از گزینه های بسیار خوب برای سنگفرش سالن ورودی خانه یا مراکز تجاری بزرگ به شمار می رود و استفاده از آن در دکوراسیون فضای داخلی ساختمان شکوه و جلال خاصی به آن بنا می بخشد. در واقع تنوع در طرح و رنگ و همچنین برخورداری از ویژگی های ساختاری منحصر به فرد، این سنگ طبیعی را برای استفاده در ساخت و ساز بخش داخلی و یا تغییر دکوراسیون خانه بسیار مناسب کرده است. برخی از افراد علاقمند هستند که برای زیبا سازی ساختمان مسکونی و یا تجاری خود کف پوش قدیمی را با کاشی های مرمریت خوش طرح و رنگ عوض نمایند. نصب کاشی های مرمریت به مهارت، دقت و تمرکز نیاز دارد، توصیه می شود برای انجام این کار از افراد با تجربه و متخصص استفاده گردد. در این مطلب طریقه نصب سنگ مرمریت کف به شما آموزش داده می شود. مراحل نصب در سه بخش قرار داده می شوند:
  • آماده سازی برای نصب کف مرمریت
  • کاشی کردن
  • پرداخت نهایی بر روی کف مرمریت
نحوه نصب سنگ مرمریت
نحوه نصب سنگ مرمریت

آماده سازی برای نصب کف مرمریت

  • نخست دستکش ها را به دست، عینک حفاظتی خود را به چشم و ماسک را بر روی دهان بگذارید. با این کار شما از چشم، دست و ریه خود محافظت کرده اید.
  • ابتدایی ترین کار برای نصب کفپوش مرمریت، برداشتن و حذف کفپوش قبلی است که ممکن است از جنس چوب، موزائیک یا سنگ باشد.
  • پس از برداشتن کامل کفپوش قبلی، کف مکان مورد نظر به خوبی پاک شده و یکدست و یکپارچه گردد. در واقع قبل از شروع نصب باید از تمیز و خشک بودن سطح کف مکان مورد نظر اطمینان حاصل کرد.
  • حال برای اطمینان از صاف بودن سطح کف باید از ترازی با طول زیاد استفاده نمود. در واقع مرمریت کاشی نرمی است و در صورت عدم صاف بودن سطح مرمریت در معرض ترک خوردگی قرار خواهد گرفت. البته در صورت تراز نبودن سطح و وجود برآمدگی ها می توان لایه نازکی از سیمان را بر روی سطح کشید و آن را یکدست کرد (قبل از ادامه کار سیمان باید خشک شود). همچنین ممکن است نیاز باشد برای هم سطح کردن کف از تخته سه لا استفاده نمود.
  • حال و قبل از خرید کاشی و شروع به کار نصب، کف باید به طور کاملا دقیق اندازه گیری شود تا مشخص شود که چه تعداد سنگ و در چه سایز و اندازه ای برای مکان مورد نظر مناسب است. کاشی ها را می توان در اندازه های دلخواه برش داد.
  • پس از اندازه گیری و خرید کاشی های مرمریت (تعداد بیشتری خریداری گردد چون احتمال شکسته شدن تعداد از آن ها در زمان حمل و نقل یا نصب وجود دارد) نحوه قرار گرفتن کاشی ها کف و طرح و الگویی که قرار است اجرا شود را بر روی کاغذ با اندازه های دقیق و مشخص شده بکشید.
در این مرحله دقت شود که در الگویی که قرار است پیاده سازی شود کاشی های سالم و کامل در معرض دید بیننده باشند و حتی الامکان آن هایی که قرار است برش بخورند در گوشه ها و یا مکان هایی که کمتر قابل دیدن هستند کار شوند.
  • در این مرحله می بایست مرکز کف مورد نظر مشخص گردد. برای این کار مرکز هر دیوار مشخص شده، سپس با استفاده از چاک لاین یا همان ریسمان رنگی مرکز هر دو دیواری که رو به روی هم قرار دارند را به هم متصل کرده و به آرامی نخ را پایین آورده تا با گچ بر روی کف خط صاف و ممتدی ایجاد گردد. تقاطع این دو خط رنگی مرکز کف به شمار می رود.
  • در آخرین مرحله این بخش با استفاده از ریسمان گچی یا همان چک لاین لازم است محل قرار گیری دقیق کاشی ها بر روی کف علامت زده شوند.

کاشی کردن

  • بعد از علامت گذاری، بدون هیچ ملاتی می بایست کاشی های مرمریت را در مکان های مشخص شده برای آن ها قرار داد تا به طور کاملا دقیق مناطقی را که به برش کاشی نیاز دارند مشحص گردند. این کار همچنین به شخص کمک می کند تا بهترین نقطه را برای شروع کاشی کاری پیدا نماید.
  • پس از مشخص شدن مکان می بایست ملات سنگ آماده گردد. مواد لازم و مشخص شده برای درست کردن ملات بر اساس دستور العمل مشخص شده ترکیب می شوند.
البته به جای ملات می توان از چسب کاشی برای این کاشی کاری استفاده نمود. استفاده از چسب کار را آسان تر و زمان اجرای نصب سنگ مرمریت را کمتر می کند.
  • حال کاشی های مرمریت در مکان های مشخص شده بر روی چسب یا ملات کاشی قرار داده می شوند. در این مرحله لازم است اسپیسرهای پلاستیکی مخصوص (صلیب کاشی) استفاده شوند. این وسیله های کاربردی سبب می شوند تا فاصله میان کاشی ها یکسان و درست باشد. در واقع از نصب ناهماهنگ کاشی ها جلوگیری می شود.
  • در این مرحله سطح کاشی ها با استفاده از یک تکه چوب بلند بررسی می گردد تا از یک سطح بودن کاشی ها اطمینان حاصل شود. در صورتی که کاشی در سطح بالاتر قرار گرفته باشد می توان با استفاده از چکش یا پتک پلاستیکی آن را با دیگر کاشی ها هم سطح کرد.
  • اگر که فاصله کم میان دیوار و کاشی وجود داشته باشد. لازم است کاشی برش داده شود برای اطمینان از اندازه دقیق برای برش لازم است کاشی مورد نظر نزدیک به دیوار قرار بگیرد و لبه دوم آن بر روی کاشی نزدیک به دیوار باشد. سپس با استفاده از چاقو یا ابزار مخصوص اندازه دقیق کاشی مشخص گردد. در این مرحله کاشی مرمریت با استفاده از اره برش داده شده و در جای خود قرار خواهد گرفت.
  • پس از اتمام کاشی کاری ملات یا چسب میان سنگ ها را باید پاک کرد. خشک شدن کاشی ها 24 تا 48 ساعت به طول می انجامد.
نصب سنگ مرمریت
نصب سنگ مرمریت

  پرداخت نهایی بر روی کف مرمریت

  • مرمریت به دلیل تخلخلی که دارد ممکن است هنگام انجام عملیات دوغاب و بند کشی کاشی ها سطح آن لکه دار شده و آسیب ببیند. برای جلوگیری از این اتفاق، قبل از بند کشی لازم است از سیلر مخصوص سنگ مرمریت که خاصیت ضد آب و ضد لک دارد استفاده شود. کل کف مرمریت با سیلر پوشیده شود.
  • پس از خشک شدن سیلر و آماده بودن کف (درزها را با اسفنجی مرطوب کرده تا آماده بندکشی شوند)، دوغاب آماده شده را بین کاشی ها قرار دهید. سعی شود تا آنجا که ممکن است فضای خالی و بدون دوغاب باقی نمانده باشد.
  • پس از خشک شدن دوغاب، لازم است مقدار باقی مانده بر سطح کف مرمریت پاک گردد.
  • در مرحله پایانی کار، لازم است از سیلر مخصوص برای پوشش درزهایی که دوغاب شده اند استفاده شود. این کار تمیز کردن کاشی را راحت تر و مانع از ایجاد لکه بر روی آن می گردد.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *