ویدیو فرآوری سنگ یا صادرات به صورت خام ؟!

فرآوری سنگ یا صادرات به صورت خام ؟!

مدت زمان ويدئو: 32 ثانيه

توضیحات: یک سوال واضح اما عمیق! صادرات یا فرآوری داخل؟؟

مشاهده این ویدیو در اینستاگرام

مشاهده این ویدیو در یوتیوب

مشاهده این ویدیو در آپارات

توضیحات تکميلی:

به نظر شما فرآوری سنگ در داخل بهتر است یا صادرات آن به صورت خام (نیمه فرآوری شده زیرا بخشی از عملیات فرآوری نیز در معدن سنگ انجام می گیرد) به کشورهای دیگر؟ این سوالی است که همواره مطرح شده و افرادی که در حوزه سنگ فعالیت دارند با دیدگاه های متفاوت به نقد و بررسی فرآوری یا صادرات سنگ خام پرداخته اند.

سنگ خام یا نیمه فرآوری شده در واقع سنگی است که پس از استخراج از معدن و برش در ابعاد کوپ، بدون هیچ گونه تغییری به کشورهای متقاضی صادر می گردد، در حالی که سنگ فرآوری شده سنگی است که پس از استخراج از معدن به کارخانه ها منتقل شده و پس از برش در ابعاد مختلف و فرآوری به صورت های متفاوت و تغییر و ایجاد ارزش افزوده و بالا بردن کیفیت در بازارهای داخلی و یا خارجی (بخش صادرات سنگ فرآوری شده) عرضه می گردد.

برخی از صاحبان صنایع و یا معادن صادر کردن کوپ سنگ با کیفیت را بسیار بهتر می دانند زیرا آن ها معتقدند که در داخل کشور به دلیل برخی از مشکلات همچون تحریم ها نه در بازار ثباتی وجود دارد و نه می توان به مواد اولیه با کیفیت و یا تجهیزات به روز و مدرن برای فرآوری سنگ دسترسی پیدا کرد به گونه ای که بیشتر کارخانه های سنگ کشور (آن ها که بازار هدف درستی برای محصول خود داشته باشد) از آن ها استفاده نمایند و امروزه تنها تعداد معدودی از کارخانه های سنگ توانایی فرآوری سنگ با کیفیت صادراتی را دارا می باشند. پس بهترین راه صادرات کوپ های با کیفیت است.

اما برخی دیگر در این باره اینگونه اظهار نظر کرده اند که خارج نشدن کوپ با کیفیت و فرآوری آن در داخل کشور و سپس عرضه در بازارهای داخلی و بین المللی بسیار بهتر است زیرا ارزش افزوده سنگ، در داخل ایجاد می شود و این امر در مقایسه با صادرات سنگ خام ارجحیت خواهد داشت.

در آخر باید گفت هر دو دیدگاه بر اساس شرایط زمانی و عوامل موثر بر کار فرآوری یا صادرات سنگ، می توانند درست باشند. گاهی اوقات به سبب مشکلات اقتصادی، عدم پیشرفت در حوزه فنی و همچنین آزاد بودن صادرات سنگ و کم بودن عوارض بهترین راه صادرات می باشد اما ممکن است در دوره ای عوارضی بیش از 50 درصد برای صادرات سنگ خام وضع گردد که همین اتفاق دلیلی خواهد شد برای به صرفه بودن فرآوری در داخل کشور.

در حقیقت نبودن راهبرد معین و مشخص شده سبب تغییر در تصمیم گیری برای فرآوری یا صادرات سنگ خام طی دوران و زمان های مختلف شده است.

منبع: سایت سنگ ارباب

335 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.