مقاومت سنگ | آشنایی با اصطلاحات صنعت سنگ

مقاومت سنگ ساختمانی

مقاومت سنگ یکی از اصطلاحات رایج در صنعت سنگ و ساختمان سازی است که به وفور در آنالیز ساختار سنگ های ساختمانی مورد بررسی قرار می گیرد.
مقاومت در لغت به معنای پایداری، استقامت و تحمل کردن است و در صنعت سنگ به مقدار ثبات و پایداری یک سنگ در برابر فشارهای وارد شده به آن گفته می شود.


برای سنگ های ساختمانی معمولا سه نوع مقاومت فشاری، خمشی و سایشی مورد بررسی قرار می گیرند.
مقاومت فشاری سنگ ظرفیت و مقدار تحمل و ثبات یک سنگ در برابر نیروهای فشاری می باشد که بر حسب مگا پاسکال محاسبه می شود و برای سنگ های مختلف متفاوت است و به عنوان یک فاکتور و پارامتر مهم مورد توجه کارشناسان و متخصصان صنعت سنگ می باشد.
سنگ ها از نظر مقدار مقاومت فشاری که دارند به دو دسته سنگ های سنگین و سبک تقسیم شده اند، سنگ های سنگین به سنگ هایی گفته می شود که توانایی تحمل فشاری بین 500 تا 1000 مگاپاسکال را داشته باشند و سنگ های سبک به سنگ هایی اطلاق می گردد که بتوانند فشاری بین 4 تا 200 مگا پاسکال را تحمل نمایند.
مقاومت خمشی یکی دیگر از مقاومت های مورد بررسی است که به قدرت و توان سنگ در مقابل تنش ها گفته می شود. برخی اوقات دیده شده که سنگ ها بر اثر تکان های کوچک و ریز ترک بر می دارند. این بدان معناست که این سنگ مقاومت خمشی مناسبی نداشته است.
مقاومت سایشی سنگ برای سنگ های مختلف به دلیل برخورداری از کانی ها و مواد معدنی مختلف متفاوت بوده و اکثرا برای سنگ هایی که در معرض سایش هستند (سنگ هایی که در اماکن عمومی یا پر رفت و آمد نظیر راه پله ها استفاده می گردند) اهمیت دارد.
در حقیقت این نوع مقاومت تنها به وضعیت کانی های تشکیل دهنده سنگ و دانه بندی آن ها وابسته می باشد.

"دستگاه

گفته شده است که عواملی همچون هوا زدگی (سبب تغییر رنگ و شکستن سنگ ساختمانی)، سرما (انقباض)، گرما (انبساط)، آتش سوزی و یخبندان بر روی مقاومت سنگ تاثیر مستقیم می گذارند و برای انتخاب سنگ با دوام و مانا باید ویژگی های ساختاری سنگ و شرایط آب و هوایی منطقه ای که قرار است سنگ در آنجا مورد استفاده قرار گیرد به دقت بررسی شود.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

127 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.