چگونگی تمیز کردن سنگ آهک

دستگاه بخار شوی سنگ
سنگ آهک یا لایم استون یکی از سنگ های طبیعی مورد استفاده در ساختمان سازی است این سنگ از جمله سنگ های رسوبی به شمار می رود و عمدتا تشکیل شده از کربنات کلسیم و منیزیم است و از بافتی یکدست برخوردار می باشد. در این مطلب بر آن شدیم تا شما را با چگونگی تمیز کردن سنگ آهک آشنا سازیم. این سنگ در رنگ های متنوع و بسیار زیبایی همچون آبی، نخودی، سفید، قرمز و خاکستری یافت می شود و می توان آن را در اندازه و به اشکال گوناگون برش داد و به صورت مختلف همانند صیقلی و تیشه ای فرآوری نمود. لایم استون را می توان از جمله سنگ های طبیعی برشمرد که هم برای فضاهای داخلی ساختمان و هم برای محیط خارجی مناسب می باشند. در واقع این نوع سنگ برای نمای دیواره های داخلی، کف، نمای بیرونی، مجسمه سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از سنگ های طبیعی از جمله سنگ آهک پس از استفاده و کاربرد برای آنکه عمر مفیدی داشته باشند نیاز به مراقبت دارند و لازم است یک سری نکات و کارها برای حفاظت از آن ها و افزایش طول عمرشان لحاظ شده و انجام شوند.
لایم استون | سنگ آهک
لایم استون | سنگ آهک
  • آماده سازی سطح

نخست و قبل از آن که شروع به تمیز نمودن سنگ آهک یا همان لایم استون به کار رفته در معماری خانه برای نما، کف و یا پیشخوان و کانتر نمایید، لازم است سطح سنگ از گرد و خاک پاک شود. برای این کار پارچه ای نرم و خشک برداشته و به آرامی سطح سنگ را تمیز کنید. (برای کف بهتر است از جارو برقی هایی که امکان تمیز کردن سنگ به وسیله آن ها فراهم است و یا از تی خشک استفاده شود).
  • تمیز کردن سطح سنگ آهک

پس از آن که گرد و خاکی که بر روی سطح سنگ آهک قرار داشت، پاک گردید، نیاز است با استفاده از اسفنج ،سطل آب و مواد تمیز کننده غیر اسیدی و یا مخصوص لایم استون، سطح سنگ تمیز شود. این کار به آسانی انجام می شود و باعث می شود، سطح سنگ براق و تمیز گردد.
  • از بین بردن لکه های سخت موجود

احتمال می رود که با تمیز کردن سطح سنگ با تمیز کننده مخصوص یا غیر اسیدی لکه هایی که سفت و سخت هستند بر روی سطح سنگ باقی بمانند. برای از بین بردن این گونه لکه ها می توان از تمیز کننده مخصوص لکه ها استفاده کرد و یا با استفاده از آرد و هیدروژن پر اکسید (آب اکسیژنه) خمیری ساخت و آن را بر روی لکه های سخت قرار داد و پس از خشک شدن با اسفنجی آن محل را تمیز نمود. علاوه بر مواردی که گفته شد می توان با استفاده از دستگاه بخارشوی سطح سنگ آهک را تمیز نمود. همچنین برای به دست آوردن جلا و براقیت اولیه لازم است که سطح سنگ سیلر گردد (البته باید یاد آور شد که سیلر همیشگی سنگ خوب نیست و باید پس از گذشت مدت معینی مثلا چند ماه یا یک سال - بسته به نوع سنگ- انجام شود).
دستگاه بخار شوی سنگ
دستگاه بخار شوی سنگ

اخطار

  • درست است که سنگ آهک مقاومت خوبی دارد اما این بدان معنا نیست که در زمان تمیز کردن سطح به مراقبت و توجه نیاز ندارد. در حقیقت هنگام تمیز کردن باید تنها از موادی استفاده نمود که خاصیت غیر اسیدی داشته باشند و استفاده و به کار بردن موادی چون سرکه سبب آسیب رسیدن به سنگ می شود.
  • همچنین اگر که پیشخوان و یا کانتر آشپزخانه از نوع لایم استون است باید از خرد کردن مواد غذایی بر روی آن خود داری کرد زیرا باعث ایجاد شدن لکه و خراش بر روی سطح می شود.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *