حقایقی درباره سنگ طبیعی تراورتن

نمای ساختمان | سنگ تراورتن

تراورتن ، سنگ ایده ال برای ساختمان سازی

تراورتن ، از ایده ال ترین و مناسب ترین سنگ ها برای ساختمان سازی است که از دیر باز تا به امروز در طراحی و معماری بناها (در نماهای داخلی و خارجی) مورد استفاده قرار می گیرد و در ساخت برخی از سازه های مشهور و معروف دنیا نظیر کلوسئوم رم ایتالیا، مرکز گتی در لس آنجلس آمریکا، کلیسای قلب مقدس یا ساکوره کور در شهر پاریس به کار رفته است. سنگ تراورتن که بسته به مقدار کانی های تشکیل دهنده آن در رنگ های مختلفی همچون گردویی، سفید، کرم، زرد یافت می شود در واقع از گروه سنگ های رسوبی است که بر اثر ته نشینی مواد معدنی و کانی ها در چشمه های آب گرم، دریاها، رودخانه ها و غارهای آهکی تشکیل شده است و از ویژگی های بارز آن که این نوع سنگ را از دیگر سنگ های طبیعی موجود در جهان مانند مرمر، گرانیت و کوارتز متمایز کرده است تخلخل بسیار زیاد آن می باشد. در حقیقت تخلخل که به مقدار حفره ها و خلل های موجود در سنگ که بر اثر عبور و یا تجمع آب گرم به سنگ ایجاد شده اند، اطلاق می گردد سبب شده که درون حفره های سنگ تراورتن را صنعتگران حوزه سنگ با موادی همچون سیمان و رزین های دیگر پر کنند و دوام و ماندگاری سنگ افزایش پیدا کند. امروزه و در ساختمان سازی مدرن از سنگ تراورتن بیشتر به عنوان کف پوش یا نما داخلی مانند دیواره های اطراف شومینه، حمام و وان و نماهای خارجی ساختمان های کلاسیک و مدرن مورد استفاده قرار می گیرد و کمتر به عنوان متریال یا سنگ اصلی بنا به کار گرفته می شود.
سنگ تراورتن
سنگ تراورتن
سایت ارباب در این مطلب قصد دارد شما را با حقایقی درباره این سنگ زیبا و با دوام آشنا سازد.
  • تراورتن، سنگی ایتالیایی

بزرگ ترین معادن سنگ تراورتن در کشور ایتالیا واقع شده اند و نام آن در حقیقت برگرفته از کلمه تیورتیون می باشد که نام مکانی است که در آن تراورتن به صورت رسوب بیرونی ایجاد شده است. اما این نوع سنگ در کشورهایی نظیر ایران، کرواسی، پرو، چین، ترکیه، مکزیک و برخی دیگر از کشور های جهان نیز یافت می شود.
  • تراورتن سنگی طبیعی در طرح ورنگ هایی منحصر به فرد

سنگ، کاشی و صفحات اسلب تراورتن با ساختار نرمی که دارند در تناژ های رنگی سرد و گرم مانند دندان فیلی، طلایی، بژ، شکلاتی با سایه های قرمز، نارنجی یا صورتی و رگه هایی به رنگ های متفاوت نظیر سیاه عرضه می شوند. در واقع رنگ ها به صورت مواج و در طرح های خاص سرتاسر سطح تراورتن را پوشانده اند و جلوه ای زیبا به این سنگ بخشیده اند. همچنین این نوع سنگ که به صورت مواج و بی موج در بازار سنگ جهان موجود می باشد بر خلاف دیگر سنگ های طبیعی محبوب و پرطرفدار همچون مرمر و گرانیت الگو و طرح های کمتری دارد و لکه، خال و یا هیچ نقطه ای رنگی را نمی توان در آن مشاهده کرد.
  • تراورتن، سنگی مات یا براق؟!

هنگامی که بلوک های تراورتن به کارخانه ها برای فرآوری ارسال می شوند در آنجا و طی فرآیندها و پرداخت هایی به چهار شکل تراورتن براق یا جلا داده شده، تراورتن مات یا هوند، تراورتن تامبل و تراورتن براش خورده (چرمی) برای استفاده در بنا و ساختمان ها روانه بازار می گردند به همین دلیل طراحان و معماران از این نوع سنگ می توانند در هر بخش از بنا استفاده کنند.
  • سنگ تراورتن، با دوام و مقاوم

اگر چه سنگ تراورتن به اندازه سنگ های طبیعی مرمر و گرانیت سخت و مقاوم نمی باشد اما از دوام و سختی خوبی برخوردار می باشد به طوری که می توان به مدت طولانی بدون آن که آسیب ببیند از آن استفاده کرد. البته اگر که جسم سنگینی بر روی سطح آن کشیده شود احتمال ایجاد خراش بر روی سطح آن وجود خواهد داشت به همین دلیل اگر که کف پوش ساختمانی از نوع تراورتن است توصیه می گردد هنگام جا به جایی اشیاء سنگینی نظیر مبل از کشیدن آن ها بر روی کف خودداری گردد.
نمای ساختمان | سنگ تراورتن
نمای ساختمان | سنگ تراورتن
  • تراوتن از آنچه که فکر می کنید مقرون به صرفه تر می باشد.

اگر چه سنگ طبیعی در هر نوعی جزو مصالح ارزان قیمت به شمار نمی رود، اما به طور کلی سنگ طبیعی تراورتن نسبت به دیگر سنگ های طبیعی چون گرانیت و مرمر ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. البته باید توجه کرد که قیمت نهایی سنگ هنگام خرید به پارامترهای معینی چون ابعاد سنگ، کیفیت و نوع فرآوری سنگ تراورتن بستگی دارد.

منبع: مجموعه سنگ ارباب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *